Fakta
Udvikler: Klaus-Jürgen Wrede
Puslespil og Lego har en ting til fælles for mig. De er fantastiske værktøj til at koble fra. Du tager en brik/ klods og samler den med noget andet, og med tiden danner sig en større sammenhæng. Denne cyklus er både afslappende og tilfredsstillende på samme tid.
Har du det ligesådan? Og hvis ja, har du så nogensinde tænkt over om man kunne lave et spil ud af ovennævnte proces? Hvis du kan svare ja til ovenstående, så har jeg lige spillet til dig.
Carcassonne!
Det første oplag udkom helt tilbage i år 2000, og tog allerede dengang brætspilverdenen med storm. Dette var det første dedikerede såkaldte ”tile laying game” (briklægnings-spil har desværre ikke helt samme klang). I Carcassonne deles spillerne om en bunke af brikker, hvorpå der er afbilledet dele af et landskab. På disse brikker er der dele af borge, veje og græsarealer at finde. Oprindeligt var der kun landskab og borg, men i senere udvidelser blev der tilføjet flere slags brikker. I denne udgave er udvidelserne med floder og kirker en del af pakken. Desuden er der er ekstra miniudvidelse med i denne 20års udgave, som jeg forklarer senere.
I spillets begyndelse er der ikke lagt nogen brikker. Første spiller tager en brik fra lageret af brikker (der vender med bagsiden opad) og lægger denne på bordet. Efterfølgende tager næste spiller en brik og tilføjer denne til den i forvejen lagte brik. Derefter kan denne vælge at lægge en af sine figurer på brikken. (Ved spillets begyndelse har hver spiller modtaget 7 figurer, eller meeples som de også kaldes) En figur lagt på et begyndende stykke af en borg vil give point hvis borgen bliver færdiggjort. En figur lagt på siden på landskabet vil give point når et afgrænset stykke land er færdigt. Vælger man at sætte figuren på et stykke vej giver denne point når vejen er færdig. Desuden kan man sætte en figur på en kirke hvor man får point når kirkens brik er helt omringet af andre brikker. Fælles for borge, veje og kirker er at når de er fuldført får man figuren tilbage og kan bruge den igen. Figurer lagt i landskabet forbliver der til spillets afslutning. Dette er grundsystemet i Carcassonne. Udvidelserne tilføjer nye brikker og figurer men afviger ikke fra grundideen om at tage en brik, lægge en brik og potentielt en figur. Spillet slutter når der ikke er flere brikker i den fælles pulje, og herefter er det den spiller der har flest point der vinder.
Det er et såre simpelt system, men ikke desto mindre føles hver tur som en meningsfuld beslutning og det er umådeligt tilfredsstillende når det lykkes at færdiggøre et slot eller en vej og potentielt få en stor pointhøst. Eftersom brikkerne skal lægges i et fælles ”landskab” er interaktionen selvsagt konstant til stede, og derfor får man netop blandingen af glæden ved at lægge puslespil og fornøjelsen ved at spille med andre. På grund af det relativt simple regelsæt fungerer Carcassonne også rigtig godt som introduktions-spil for nye brætspillere eller børn.
Hvis det nu er lykkedes mig at overbevise dig om at Carcassonne hører hjemme i din samling, eller hvis du måske har en af de tidligere udgaver af spillet, så er næste spørgsmål jo om 20th Anniversary Edition er den du skal gå efter. Merprisen i forhold til standardudgaven er omkring 50kr. Den seneste udgave af standardudgaven har også føromtalte River og Bishop udvidelserne med. Der er dog en ekstra lille miniudvidelse med som er eksklusiv til 20 års udgaven. Denne består af 15 nye landbrikker med små ikoner på. Disse ikoner giver spilleren en ekstra aktion når de lægger en sådan brik, eller hvis de efterfølgende lægger en anden brik op ad en ikon brik der tidligere er blevet lagt af en anden spiller. Sidstnævnte mulighed minimerer også følelsen af held ved at trække en sådan brik, da de andre spillere også kan drage fordele af den ved at lægge sig op ad brikken, hvilket igen giver yderligere interesse for hvad de andre spillere gør på deres tur. Jeg kan personligt ret godt lide den her ekstra udvidelse, da den giver et ekstra spin på Carcassonne som kan være rart hvis man har spillet standardudgaven tilpas mange gange.
Der hvor den store forskel ligger er i komponenterne.
Brikkerne i det normale Carcassonne har som nævnt landskab, veje og stykker af borge på sig. I den nye 20th Anniversary Edition er der yderligere tilføjet masser af små detaljer på hver brik i form af mennesker, dyr, andre bygninger osv. Selv om dette udelukkende er en kosmetisk ændring, er spillet markant flottere, og det føles som et idyllisk levende landskab i denne nye udgave. Ud over ovenstående medfølger der, i 20th Anniversary Edition, klistermærker til figurerne som hver spiller vælger ved start. Disse er meget forskellige og farverige og tilføjer igen masser af liv og dynamik til spillets kosmetisk udtryk. Alt dette, i øvrigt, uden at det går ud over læsbarheden. For mig personligt er 20th Anniversary Edition klart pengene værd, og den udgave jeg ville gå efter, men som nævnt er det udelukkende kosmetiske ændringer. Min eneste anke med spillet, er faktisk ikke forbedret i 20th Anniversary Edition. Denne drejer sig om scoringsbrættet.
Lige siden det allerførste Carcassonne har der fuldt et pointbræt med, hvorpå spillerne kan holde styr på deres score. Dette bræt går op til 50 point, hvilket er alt for lavt. Langt størstedelen af spil vil spillernes point antal ligge et godt stykke over 50 og dermed er pointbrættet nærmest ubrugeligt. Dette er i øvrigt en kritik der har været kendt siden første udgave, hvilket gør det endnu mere forbløffende at det ikke er rettet i nogen af de efterfølgende udgaver. Selvsagt er det et ret lille problem, og ikke noget der på nogen måde ændrer på at Carcassonne, med rette, kan betegnes som en moderne klassiker indenfor brætspillenes verden. Det er et skønt lille spil, der med sin blanding af enkle mekanismer og tilfredsstillende taktiske valg, på trods af over 20 års eksistens, at holde sig relevant og i toppen af sin genre.
20th Anniversary Edition tager en gammel klassiker og maler den i smukke nye klæder.
Som tidligere nævnt har Carcassonne samme følelse som et puslespil, og denne nye udgave formår at gøre dette puslespil farverigt og levende, og derfor får 20th Anniversary Edition også en klar anbefaling fra os.
Et af årets bedste titler
Comments