top of page
  • Joachim Isaccer

City of Rome



Fakta

Udgiver: Abacus Udvikler: Matthew Dunstan & Brett J. Gilbert

Det er dog ikke nok at være en mesterbygger, man skal også vide hvordan man begår sig iblandt spidserne for at få indflydelse i kampen om kejserens gunst.

Måden alt dette foregår på i City of Rome eller The Great City of Rome er ved at bygge forskellige ”fliser” eller ”tiles” i et 4x4 gitter som har forskellige værdier alt efter hvor de placere dem i dit gitter. Alt i alt lyder det meget simpelt og det er det i og for sig også, der hvor det spændende kommer ind i spillet er måde man får point på. For at forklare det bedst er vi nødt til at vide lidt om fliserenes katagorier.



Først har vi: Produktions bygninger. Der er fire typer af denne og de giver nogle forskellige ressourcer eller indflydelses point alt efter hvilken af disse du har i din ”by”. Beboelses bygninger. Ligesom før har vi også flere typer af denne fra 2 til 4 i værdi. Disse kan dog sættes sammen i et boligområde af samme type og kan nu pludseligt give flere point hvis de støder op til en offentlig bygning.

Offenlige bygninger. Her har vi igen 4 typer (rød, grøn, blå og gul) disse bør lægges op ad et boligområde for at forhøje værdien af området. Dette gøres ved at man finder ud af hvor mange boliger man har af samme type (f.eks værdi 2) og så ganges dette med antallet af forskellige farvede offentlige bygninger der støder op til området (Dog kun en af hver tæller, dvs hvis du har 2 grønne og en rød tæller dette kun for 2 offentlige bygninger)

Så har vi Templer som er endnu en måde at få point på. I bunden af hvert kort eller flise står der nogle specifike betingelser, når disse er opfyldt kan du tælle de point der står på kortet med i din endelige score. Sidst men bestemt ikke mindst har vi Akvedukter, som giver flere point jo flere du har i din by. ( 1 = 4 point, 2 = 12 point, 3 = 24 point og 4 = 40 point.) Der kan dog kun bygges én af i hver række af byen. Nu har vi fået et lille indblik i hvordan pointsystemet fungere, så kan vi jo prøve at kigge på hvordan spillet skal spilles.



Spillet er delt op i to faser man skiftes til at sætte sin figur på en aktionsrække med ressourser på 2 tandhjul og 3 mursten. Kejseren placeres så i den ene ende af rækken. Anden fase handler om at ”købe ejendomme”. Den spiller der er tættest på kejseren får lov til at vælge ejendom først men får heller ikke så mange ressourcer, dette en en god måde at få spillere til at træffe nogle svære valg. I kort bunke 1 er der indlagt nogle indflydelses kort der gives til den spiller der har flest indflydelses stjerne, dette står 4 gange i løbet af spillet med øget antal point hver gang. Spillet er slut når det sidste kort i bunke 1 er taget og der tælles point sammen.

Alt i alt et fint spil, men jeg synes der mangler nogle ikoniske bygninger, altså det føles lidt som om det bare er en tema der er smidt på spillet. En anden ting er at jeg føler, er at indflydelsespoint er lidt for nemme at få når man først er kommet foran på stjerner, og eftersom det ikke bare er få point (3,6,10 og 14) synes jeg det er lidt for stor en fordel. Hvis man virkelig godt kan lide denne type spil med at lægge ”fliser” synes jeg det er ganske udemærket, ikke noget revolutionerende.

 

Et godt spil som vi anbefaler, også til fuld pris.

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle

Comentarios


bottom of page