top of page
  • Mikael Bisp

Ghost of Tsushima Director´s Cut


Fakta

Udgiver: SCEE Udvikler: Suckerpunch Platform testet på: PS5

I juli 2020 udkom et af de sidste store spilsatsninger til PlayStation 4, Ghost of Tsushima, som var udviklet af Sucker Punch (holdet bag blandt andet inFamous-serien). Jeg fik desværre aldrig mulighed for at prøve spillet på min PlayStation 4, men heldigt for mig, så er spillet netop blevet genudgivet på PlayStation 5 i en såkaldt Director´s Cut-udgave. En udgave med mere indhold og tekniske forbedringer. Så det her er ikke en anmeldelse af Ghost of Tsushima Director´s Cut. Det er en anmeldelse af, hvordan det er at leve sammen med en, som skriver en anmeldelse af Ghost of Tsushima Director´s Cut. Hov, hvor kom det lige fra? Det må I undskylde! Det her er en anmeldelse af Ghost of Tsushima Director´s Cut skrevet af en person, som aldrig har spillet PlayStation 4-udgaven.

Ghost of Tshushima er et Open World-spil i stil med Assassins Creed-spillene, hvor du følger en historie men har mulighed for at opleve små sidemissioner osv.. Det, som adskiller de fleste af denne type spil, er perioden, hvori spillet foregår.


Ghost finder sted i det feudale Japan på en ø, som hedder Tsushima (heraf også spillets navn). Du tager rollen som Jin Sakai – en af de sidste Samuraikrigere. Mongolske krigere har med magt overtaget øen, og det er nu din opgave at drive mongolerne på flugt, så øens beboere atter kan leve i fred og fordragelighed. Som samurai er du udstyret med et skarpt dødbringende sværd (en såkaldt katana) og et moralkodeks, der kun tillader dig at dræbe folk på en bestemt måde. En samurai går meget op i ære, så det er vigtigt, at man følger deres livsstil til punkt og prikke. Desværre er denne livstil også grunden til, at mongolerne kunne få kontrol over Tsushima. Derfor må Jin lære sig nogle nye tricks samt arbejde sammen med folk, som en samurai normalt aldrig ville arbejde sammen med, for at genvinde kontrollen over Tsushima.

Vi kender efterhånden konceptet bag et moderne Open World-spil: Du bliver placeret på et lille hjørne af et stort landskabskort, du råder kun over meget basale egenskaber, og du er en ukendt person. Nu kan man bevæge sig på et begrænset område for at låse op for nye missioner, åbne op for nye områder på kortet og lære sig nogle nye egenskaber. Sådan et type spil er Ghost of Tsushima også. Øen Tsushima er et stort uopdaget område, og du kan bevæge dig rundt til fods og på hesteryg. Du kan vælge at fuldføre missioner, som fører Jins historie videre, eller du kan fuldføre sidemissioner. Mulighederne er med andre ord mange. Alt låser op for nye færdigheder og et større kort med flere mærkelige prikker og tegn på – noget, som jeg kalder “det værste mareridt for en person med OCD”. Spillet er fuld af missioner, sidemissioner, skjulte skatte, rævejagter, byer til erobring og meget mere.

Der er altså mange timers spil gemt her. 20 timer hvis du kun går efter historiedelen, 30 timer med sidemissioner og omkring 60 timer for at låse op for alt, som er muligt i spillet. Og her snakker vi kun om det originale Ghost of Tsushima spil! Director´s Cut udgaven tilføjer nemlig en masse nyt, som forlænger spilletiden en del. Historien i spillet er faktisk meget velfortalt og indeholder en tilpas mængde overraskelser, som holder spilleren klistret til skærmen. Sidemissonerne er for det meste okay underholdende, men ofte føles de kedelige og ensformige, i hvert fald når man har spillet de samme typer af missioner 20 gange eller mere. Så selv om kortet er fuldt af skjulte opgaver og skatte, er det ikke alle, som er værd at bruge sin tid på.


Samuraiaspektet gør dog, at selv de mest monotone opgaver kan blive underholdende. Det er nemlig en fornøjelse at udkæmpe kampe med Jin. Kampsystemet i spillet er lækkert og gennemført, og man føler sig virkelig som en samurai, når man hakker sig igennem de tusindvis af fjender, der gemmer sig i spillet. Man låser hele tiden op for nye færdigheder, som tilføjer små, fede nuancer til kampsystemet. Derfor føler man sig aldrig begrænset i spillet, tværtimod føler man, at man har et stort repertoire af teknikker, som man kan vælge at bruge.

Jeg vil ikke skrive særlig meget mere om selve hovedspillet, da det jo er et spil, som har været på markedet i lidt over et år, og mange folk nok allerede har kæmpet sig igennem spillet flere gange. Jeg vil hellere fortælle lidt om Director´s Cut delen – altså helt specifikt PlayStation 5-forbedringerne og tilføjelserne. Grafisk foregår det på PlayStation 5 i en smuk 4K-opløsning med en framerate på 60, hvilket er en tydelig forbedring af PlayStation 4-udgaven. Ikke fordi den forrige udgave var grim eller dårlig, men de mange flere “hestekræfter”, der ligger gemt i en PlayStation 5, kan nemt forbedre et allerede smukt spil. Det skal dog lige siges, at spillet stadig ligner et PlayStation 4-spil, men det kører bare meget bedre og mere flydende nu.

De største forandringer ses helt klart i loadetiderne – eller rettere manglen på samme. Det er virkelig imponerende, hvor hurtigt man kan rejse fra den ene ende af øen til den anden. Det tager få kun sekunder. Men dette er faktisk ikke den bedste forbedring i min optik, jeg er nemlig helt vild med Dualsense-implementeringen i Ghost of Tsushima. Jeg vidste godt, at den nye controller med haptisk feedback osv. ville gøre spiloplevelsen bedre, men jeg var ikke klar over, at det ville forbedre oplevelsen i den her grad. Man føler vinden i controlleren, oplever, når hesten ridder hen over sten og vand, og mærker hvert slag med Jins katana. Man kan endda høre og føle, når Jin trækker sin katana ud af skeden, hvilket er en fed detalje, som giver kuldegysninger (mest fordi, det lyder som en lærer, der skærer sine negle på en tavle) hver gang. Det føles ikke overdrevet på nogen måde, det er velafbalanceret og tilføjer akkurat nok feedback til, at styringen føles perfekt.


En sidste fed tilføjelse er muligheden for at spille sig igennem hele spillet med japansk tale. I den originale udgave var der lidt udfordringer med den japanske lipsync, fordi alle mellemsekvenser ikke var lavet med spillets egen grafikmotor. Det mindede mest af alt om en tysk synkroniseret Bud Spencer-film fra 80érne. Dette er nu ændret, fordi mellemsekvenserne kører med spillets egen grafikmotor, derfor er det hele i smuk synkronisering. Så folk, som elsker at se gamle samurai-film med original japansk tale, bliver 100% tilfredstillet af Director´s Cut udgaven.

Men der er som sagt ikke kun tekniske forbedringer i den her udgave. Der er en hel ny ø, som Jin kan udforske: Iki Island, som er en lille ø tæt på Tsushima. Denne ø indeholder helt nye fjender, nye dyr, nye udfordringer og nyt udstyr. Man har adgang til øen så snart, man kommer til akt 2 i hovedspillet. Der er mange timers underholdning og en helt ny historie på Iki Island. Der er ca. 10 timers nye missioner, og hvis du vil låse op for alt, skal du nok bruge omkring 20 timer. Jeg nåede desværre ikke at spille igennem alt indhold, fordi det her er første gang, jeg spiller Ghost og Tsushima. Men det, jeg nåede at få spillet mig igennem, er godt. Missionerne har dybde, og man føler ikke helt, at man laver det samme om og om igen, som man desværre gjorde i hovedspillet ind imellem. Man lærer faktisk en del om Jins baggrundshistorie, så man ved spillets slutning har et helt nyt indtryk af spilfiguren.

Udover Iki Island er der faktisk også kommet en ny spilmode til Legends-delen. Legends er en online udvidelse af spillet, som blev tilføjet til hovedspillet helt gratis. Her kæmper man sammen med andre spillere i flere forskellige spilmodes. Der er 2-spiller historie missioner, 4-spiller survival missioner og en raid. Men som noget helt nyt er der en mode, som hedder Rivals, hvor 2 hold af 2 spillere skal kæmpe sig igennem samme bane på tid. Det hold, som gennemfører banen først, vinder. Her kan man gøre livet sværere for sine modstandere ved bl.a. at sende forbandelser efter dem. Det er en forfriskende, ny spilmode, som til tider er meget nervepirrende.


Der er en ting, som lige må nævnes, inden jeg afrunder denne anmeldelse. Prismodellen for det her spil er mildest talt forvirrende. Ejer du allerede PlayStation 4-udgaven af spillet, ja, så kan du opgradere til PlayStation 4-udgaven af Director´s Cut for 149,00 kr. Men så ejer du stadig kun PlayStation 4-udgaven. Ønsker du at opgradere til PlayStation 5-udgaven, så skal du betale yderligere ca. 80,00 kr. Hvis du ikke ejer PlayStation 4-udgaven af det originale spil, så kan du købe Playstation 4 Director´s Cut for 519,00 kr., mens PlayStation 5-udgaven koster 594,00 kr. Og som om det her ikke er forvirrende nok, så udkom Legends-delen, som en selvstændig udvidelse, i begyndelsen af september. Denne kan købes for 149,00 kr., men man skal huske, at det kun er online-delen, og den følger normalt med alle udgaver af Ghost Of Tsushima spillet helt gratis.

Så man skal lige være opmærksom på hvilken version af spillet, man køber.

Ghost of Tsushima er et meget typisk Open World-spil. Det er lidt, som om de har taget en færdiglavet skabelon og fyldt deres egne farver i. Heldigvis har de ikke ramt ved siden af. Spillet er meget smukt, verden er levende og fuld af spændende opdagelser, og kampsystemet er udfordrende og varieret.

Har du drømt om at spille et smukt samuraispil, som foregår i det feudale Japan, så er Ghost of Tsushima Director´s Cut det perfekte spil på PlayStation 5. Jeg var glad for min tid med spillet, og jeg glæder mig allerede til næste gang, jeg får tændt for min PlayStation 5 og hopper i sadlen som Jin igen. Ghost of Tsushima var en perfekt afslutning på PlayStation 4, og Director´s Cut er en perfekt begyndelse på PlayStation 5 for Sucker Punch Productions.

 

Et af årets bedste titler!

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle

ความคิดเห็น


bottom of page