top of page
  • Stoffer

Historien om Oddworld


I forbindelse med udgivelsen af det kommende Oddworld: Soulstorm vil vi denne gang kigge tilbage på seriens historie, og ikke mindst dens skaber Lorne Lanning.

Vi skal en tur tilbage til barndommens gade, og mens vi puster støvet af den gamle PlayStation befinder vi os i 1997.

Mastodonterne PlayStation, Sega og Nintendo var godt i gang med deres konsolkrig. Mario 64 havde vist sig at være et kæmpe hit hos Nintendo, og det samme gjorde sig også gældende for PlayStations Crash Bandicoot, mens Segas Sonic The Hegdehog var også en bragende succes.

Op gennem 80erne var platform-genren noget som man ikke var helt ukendt med. Mario, Donkey Kong, Alex the kidd, var titler som virkelig havde bevist deres værd, og med dertilhørende fanskare. Men efter Amigaens endeligt i starten af 90erne, var Nintendo stadig ude på marked, mens Sega, og nu Sony PlayStation forsøgte at lave en spillekonsol, og erfarne Sega var på papiret en klar stor favorit til at vinde kampen.

Lorne Lannings ukendte platform titel blev derfor et perfekt våben for Sony, og han fik også en aftale med virksomheden om en demo-disk hvor hans spil fulgte med hver maskine, Playstation kom i sandhed godt fra start.



Takket være denne demo står mindet lysende klart for mig, så klart at jeg stadig kan mærke musikken, stemningen, den uhygge som fik mit unge hjerte til at mærke frygt midt i dette syret eventyr, og lysten efter det ukendte.

Det var den følelse som Lorne Lanning gav videre, da han skabte sit mesterværk Abe Odyssey. Titlen blev en perle som ingen andre har kunnet efterligne. Han vidste hvordan man kunne skabe et platform-spil ved ikke at røre ved skabelonen, men samtidig være nytænkende.

Det lykkedes ham at skabe et spil der bød på uhygge, snige, action, men også symbolik.

Oddworld er som sagt et syret og alternativt univers der har mange spændende fortællinger.

Hovedhistorien omhandler slaven Abe som arbejder på en kødfabrik, en skæbnesvanger dag, pådrager sig den øverste ledelse vrede over at han smuglytter til en samtale der handler om at gøre Abe´s folkefærd, de såkaldte ”Mudokons” til kød på menuen. Abe stikker af, og ender ude i den farlige jungle hvor en shaman fortæller Abe at han skal være folkets frelser, og redde dem fra den sikre undergang. Undervejs møder han dødsfælder, ondsindet vagter, og farlige dyr der er klar til at slå ham ihjel for enhver pris. Men uden egentlig at være klar over det opdager Abe at han er i besiddelse af telekinetiske kræfter der lader ham overtage andre personer, og bruge deres våben.

Det er en spændende historie med et spændende gameplay, og Lanning bruger også meget symbolik i den forbindelse. Problemstillinger vi kender fra vores verden, er en afspejling af Oddworld.



Lanning har senere sagt: ”De ting vi ser som racisme, undertrykkelse, forurening, onde korporationer, er også en afspejling af vores verden."

Lorne Lanning voksede op i beskedne kår i en skilsmisse familie. Han elskede at tegne og skrive, og spille i arkaderne. Op gennem 80erne oplevede Lanning hård fattigdom i USA, hvor han så amerikanere stå og sulte på gadehjørnerne. Lanning brugte det senere som inspiration til Oddworld universet. Han udtalte i et interview: ”Jeg så hvordan al den mad som kunne bruges, blev smidt ud som affald foran en masse sulte amerikanere, det gav mig inspiration til de historier som jeg ville fortælle.” Lanning så mange paralleller i sit liv som han brugte fra sin barndom til Abe Odyssey. Han ville skabe en verden han kunne forsvinde ned i, og som rummede uanede muligheder.

Historien om Abe er også en dyster historie om kapitalisme og ekstrem industrialisme, men det handler også om at finde sine rødder, sit eget mod, sit eget håb. Det er også en personlig historie om Lorne Lanning: ”Håb var noget der manglede i min opvækst, Jeg havde en svær barndom på grund af min forældres skilsmisse, min storebror døde som 47-årig af alkoholisme, og jeg kunne have gået den samme vej, men jeg ville kæmpe og vise at det skulle ikke slå mig ud, Abe handler om håb, og det skulle indgå i spillet.”

Efter nogle år valgte han at studere film og animation, og derefter blev han kontaktede af det amerikanske militær, der bad ham om at lave animationer over ”Star Wars” missil-systemet.



Lorne Lanning kom derefter ind i firmaet Rhythm & Hues Studioes, som havde stået bag filmeffekter på kendte film som Babe den kække gris, Det gyldne Kompas, og Life of Pi. På 5 år forfremmes han til VFX-Supervisor. Hans chef Sherry McKenna gav denne stilling, og det er sammen med hende at spilstudiet Oddworld Inhabitants bliver skabt.

Abe Odyssey bød på nervepirrende øjeblikke, spændende udfordringer og ikke mindst stemningsfuld musik som virkelig satte standarden for hvordan et syret 2D side-scrolling platformer skulle være. Abe odyssey indeholdt flere elementer end den klassiske skabelon. Der var snige elementer, og begrebet ”Game speak” var den bærende del af spillet hvor man skulle kommunikere på det rigtige tidspunkt for ikke at slå sine artsfæller ihjel. Det var ikke set før, og det var meget unikt for sin tid.



Efter at Abe Odyssey blev en stor succes, ønskede investorerne en forsættelse så hurtigt så muligt til julen anno 1998. Det skabte et stort pres for Lorne Lanning.

Han fortæller: ”Vores investorer ønskede en forsættelse, og jeg sagde til dem at jeg ikke kunne nå at lave en historie på kun 9 måneder. Så Abe Exodus blev ikke det som jeg oprindeligt ønskede mig, så det blev mere et bonus-spil end en officiel toer.”

Abe Exodos handler denne gang stadig om vores helt Abe som modtager et syn om at de grønne mudokons er fanget i miner, hvor de graver knogler op fra deres døde artsfæller. Abe tager afsted for at redde dem, da de er blevet gjort blinde i minerne, så de ikke kan se hvad de graver op. Samtidig støder han på en mystisk læskedrik der hedder Soulstorm Brew som gør hans venner syge.



Nogle år efter kommer Microsoft på banen med deres første xbox-konsol, og det næste spil i serien hedder Oddworld: Munch’s Oddysee som bliver en eksklusiv titel til konsollen.

Først 10 år senere kunne PlayStation fans nyde spillet i en opgraderet version på PlayStation Network. Oddworld: Munch’s Oddysee blev en middelmådig succes, og var ikke på højde med de foregående spil. Spillet fik dog mange prisnormeringer, men et anmeldersite skrev: ”Der er ikke den store variation, jeg håber stadig på den spirituelle efterfølger til det gode gamle Abe.”

Denne gang forgik spillet ikke længere i 2d men 3d, og var ikke længere det som man kaldte en "2D side-scrolling". Historien handler om en helt ny hovedperson der tilhører Gabbits, en slags bizarre enfodede padde som er en dygtige svømmer.



Munch’s racen blev næsten udryddet af den onde Glukkon, og han er derfor den eneste tilbage. Abe vender også tilbage, og sammen med Munch, må de samarbejde for at klare eventyret.

Nogle år senere udkommer Stranger's Wrath som også blev udgivet til eksklusivt til Xbox.

Som spiller skulle man nu bærer rollen som Stranger, en løvelignende dusørjæger, der rejser fra landsby til landsby i jagten på det vilde vestens værste drenge. Spillet var det første nogensinde til at foregå i første-person perspektiv, og Oddworld seriens kendetegn var jo 2d platform.Men i denne forsættelse var det nærmest ikke eksisterende og lineært, og var en "first-person shooter".



Stranger's Wrath var en kommerciel fiasko til Xbox. Det solgte ikke særlig godt, og Lanning gav EA skylden for at deres markedsføring havde været underpræsterende til at reklamere for spillet. Men sjovt nok modtog spillet meget hæder, og gode anmeldelser, og bliver i dag betragtet som en værdig, og nytænkende efterfølger.

Efter at Stranger’s Wrath ikke var den store kommercielle succes, valgte Lorne Lanning at lukke Oddworld inhabitants interne spil afdeling, og annullere alle projekter som var i støbeskeen. Dette fik mange til at undre sig, og han forsikrede om at det ikke var pga. det dårlige salg af Strangers Wrath men derimod at man tog meget provision for at udgive spillet. Der var også en finanskrise der rasede i hele verden på daværende tidspunkt, så Lanning følte at det var bedst at fokusere på andre projekter i stedet for spilproduktion.

Tiden gik, og digitale butikker som Steam og PlayStation Network skød frem, og kunne nu udgive Lorne Lannings skøre univers. Lanning og Sherry indså at folk savnede og beundrede Oddworld universet, og modtog mail fra fans der ønskede at se deres spil univers blive bragt til live igen. Lanning fortæller: ”Jeg var meget overraskede over at se Abe blive udgivet digitalt, og at folk var villige til at købe det igen”.

Spilstudiet "Just Add Water" slog sig sammen med Oddworld inhabitants for denne gang at gengive de forrige Oddworld titler: Strangers Wrath og Munch Odyssey i HD-kvalitet. Dette samarbejde resulteret i at give blod på tanden efter et godt salg i de digitale butikker. Det fik Lanning til at komme med en ide efter en kraftig efterspørgelse på et remake af spillet Abe Odyssey. Lanning gik ud og spurgte fans om de ville se et remake af den elskede klassiker? Fans var meget begejstret, og Oddworld inhabitants, og Just Add Water gik nu i gang med et komplet remake der beholdte historien, og gav spillet nyt liv og sjæl i form af en ny grafikmotor.

Spillet blev kaldt Oddworld New’n’Tasty og var nøjagtigt den samme historie som i Abe Odyssey. Men det skulle ikke være Oddworld Inhabitants der ville udvikle spillet, men Just Add Water der havde vist deres dygtige kompetencer i forbindelse med de tidligere remasteres de havde produceret. Oddworld Inhabitants ejede rettighederne og ville være udgiver på projektet. Spillet modtog stående bifald fra tidligere fans og nytilkomne, det havde lykkes som i det forrige spil at bevare den samme humor, den samme stemning og det samme gameplay.



I 2016 fortalte Lanning at man havde annonceret Oddworld: Soulstorm som var et komplet remake af Abe Exodos. Han havde kun haft 9 måneder tilbage i 1997 at producere denne forsættelse, og han følte aldrig helt at spillet frembar hans vision som han ønskede den skulle være. Lorne Lanning har udtalt at Oddworld: Soulstorm vil være en officiel toer, og at man derved fjerner Abe Exodus som den officielle efterfølger, og gør Oddworld: Soulstorm til den nye 2er lige efter Abe Odyssey.

Der er ikke meget vi ved på nuværende tidspunkt, men trailere og nyheder fortæller at man følger Abe som denne gang leder en revolution. Denne gang befinder vi os på et kontinent kaldet Mudos. Mudos er beboet af forskellige racer, der alle bor sammen. Glukkons driver størstedelen af ​​kontinentets industri og bruger Mudokons som brugbart slavearbejde. Soulstorm samler op direkte efter begivenhederne i New 'n' Tasty.


Lanning har altid ønsket at udgive fem sammenhængende historier i sagaen om Abe i den skøre Oddworld verden. De andre spil i serien efter Exodos er ikke iblandt de fem, fortæller han, så indtil videre er der ”kun” to der er produceret i den officielle kanon. Så vi har tre fortsættelse endnu, hvis Oddworld: Soulstorm bliver en succes.


Slaven Abe har fascineret millioner af spillere verden over for hans heltemodige dåd at redde slaver, og stå onde korporationer imod som en anden Spartacus. Lorne Lanning har også udtalt at Abe er skabt efter Kirk Douglas berømte rolle bare i en anden form. Abe taler til os alle sammen hvad enten det er at finde modet til at stå op for det rigtige, eller at man holder fast i håbet om at det skal nok ændre sig til det bedre. Det er dét Lorne Lanning efterlader til os alle sammen i historien om Abe, og hans personlige rejse fra at være en slave til en revolutionær.

Lorne Lanning blev med tiden en anerkendt udvikler, og han har snart i 25 år kunne fortælle spændende historier fra denne verden som synes syret, og dog meget spændende.



Jeg glæder mig meget til at se hvad Oddworld: Soulstorm vil byde på i denne omgang. Der er slaver der skal reddes, der er onde korporationer der skal stoppes.

Det her er Oddworld, og jeg er glad for at have fået det dyrebare spilminde for snart 25 år siden til den første PlayStation.

Oddworld: Soulstorm udkommer den.6 april 2021 til PS4, PS5 og PC via Epic Games Store.

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle

The Witcher

Comentários


bottom of page