Fakta
Udgiver: Nintendo Udvikler: Nintendo Platform testet på: Switch
Vi befinder os i en lun og hyggelig stue, en lørdag i Sønderjylland, i midten af 90’erne.
Som det var tilfældet hver lørdag, var der Tipslørdag på DR TV. Manchester United (mit hold) var i kamp mod Newcastle.
Om aftenen stod den på Bundesliga i form af Ran die Fußballshow på Sat 1.
Lørdag var fodbolddag i vores lille hjem, og jeg elskede det.
Fodbold har altid haft en særlig plads i mit hjerte, måske fordi det var den eneste hobby jeg delte med min far, da jeg voksede op.
Senere bliver man voksen og begynder at tale om ligegyldige ting som realkreditlån, flexaftaler på strømmen og hvorvidt det kan betale sig at bioklippe sin plæne.
Men fodbolden er altid blevet hængende, og qua at gaming også altid har fyldt en del i mit liv, har jeg også spillet et utal af fodboldspil.
Alt lige fra arkade titler som Fifa Street til tunge management simulatorer som Football Manager har jeg nydt.
Derfor så jeg også meget frem til Mario Strikers Battle League til Switch.
Jeg har manglet et fodboldspil at hygge mig med mine børn over, og det her virkede som den perfekte mulighed. Især fordi spil som Mario Kart har været kæmpe hits med de små.
Da vi modtog koden fra Nintendo, skyndte jeg mig at installere spillet og få det op på tv’et i stuen. Hverken børnene eller jeg kunne vente med at komme i gang.
Bare en time efter var børnene sprunget fra. Spillet er ganske enkelt alt for svært til børn i den alder (7 og 4 år)
Nå men, vi havde stadig Mario Kart til at hygge os med, og selv om børnene ikke var glade for Mario Strikers, kunne det jo stadig være et hit for mig.
Var det så et personligt hit og hvem kan jeg anbefale Mario Strikers til?
Lad os se lidt på hvad spillet byder på og derigennem besvare ovennævnte.
Mario Strikers Battle League er et arcade fodboldspil. Det vil sige at det ikke forsøger at replicere virkelighedens fodbold, ligesom serier som Pro Evolution Soccer og Fifa, men i stedet er det et hurtigere spil med ekstreme evner og værktøjer som bomber etc. man kan få under kampene.
Altså i stedet for at satse på realisme så satser man på ”sjov og ballade”.
En af kernedelene i Nintendos arkade sportstitler hen over årene har altid været en sjov kampagne eller historiedel.
En sådan er dog ikke at finde i Mario Strikers til Switch.
Af singleplayer muligheder er nogle turneringer, lidt ligesom i Mario Kart. I disse turneringer møder man forskellige hold der typisk er stærke i en bestemt statistik, det være sig at de er hurtige eller stærke eller skyder bedre.
Ideen er så at man vælger sit hold og spillere og deres udstyr så man bedst kan klare sig mod den specifikke type spillere man møder i den givne turnering.
Dette udstyr kan man åbne op med guld man tjener ved at vinde turneringer og kampe.
For at låse op for alle set i spillet (inklusive et sjældent set) kræver det 32000 guld.
Går man ind i spillets udstyrsindstillinger får man 400 guld. Gennemfører man spillets træningskamp får man 800 guld.
Hvis man vinder spillets singleplayer turneringer giver det 400 guld for en normal turnering og 1000 guld for en galaxy turnering. Disse giver en stor belønning første gang man vinder dem og giver samlet 8400 guld for første sejr. Derefter giver de kun 50 guld per turnering.
Efter ovenstående er bedste måde at tjene guld ved at vinde kampe online. Disse giver 30 guld per sejr eller 40 hvis man spiller med en ven online som man har lavet et hold med.
Efter at have låst op for de ovennævnte bonusindtjeninger vil det kræve op til 560 sejre online at låse op for alt udstyr i spillet.
Alt efter hvor god du er til spillet vil dette føles som en håbløs grind eller en relativ overkommelig opgave.
Og med det er det passende at tale om spillet på banen og hvor komplekst det er.
Spillet er ret indviklet for et arkadespil.
Du har som basis en skud, aflevering, sprint og- tacklings knap. Disse kan dog kombineres og trykkes eller holdes for at få andre effekter.
For eksempel kan du tackle ind i en holdkammerat og så kan de ramme en modstander for mere effekt.
Tacklinger kan gøres hurtigt eller man kan holde knappen og sigte for mere effekt men samtidig er det også nemmere for modstanderne at undvige.
Undviger man en tackling i sidste øjeblik får man en sprintboost.
Hvis man timer afleveringer og skud så de allerede bliver trykket inden man modtager bolden, og derefter rent faktisk rammer sine holdkammerater eller målet bliver de meget stærkere / hurtigere.
Af og til kommer der også forskellige værktøjer ned til holdene. Dette kan være bomber eller sprintboost osv. Nogle gange kommer der også en bold dalene ned fra himlen. Det hold der først kommer hen til den får et boost så de næste gang de skyder kan gøre brug af deres special skud.
Specialskuddet tager noget tid og timing at få sat op og derfor også sårbart overfor modstandernes tacklinger. Til gengæld bevæger alt sig i slowmotion mens man sætter skuddet og derfor er timing og årvågenhed omkring ens modspillers placering af højeste vigtighed.
Alle ovennævnte ting er nødvendige at lære, for selv på nemmeste niveau er den kunstige intelligens relativt svær. Måske ikke hvis du er vant til fodboldspil eller spil generelt, men for børn vil det være en voldsom udfordring, og også derfor mine børn mistede interessen.
Styring og samspil er alt for komplekst til børn og blander man det med en kunstig intelligens der udnytter disse lidt for effektivt så bliver det svært.
Dette gælder i øvrigt også for online kampe. Her er niveauet allerede nu ret højt.
Spillet er som nævnt ret komplekst, for en arkadesports titel, og samtidig er samspil og timing så vigtig at det klart kan betale sig at spille online med sine venner.
Men spiller man selv og ryger imod nogle af de mange hold der har et fuldt hold med 4 rigtige spillere, får man som regel høvl, da dine egne spillere styret af den kunstige intelligens ofte løber den modsatte retning af hvad du gerne vil have dem til.
Målmanden er altid styret af kunstig intelligens og dennes niveau virker, ærlig talt, ret tilfældigt. Nogle gange bliver selv de vildeste skud pareret med en reaktionsevne der ville gøre Thibaut Courtois misundelig. Andre gange forsøger målmanden sin bedste Loris Karius karikatur og lader en trillebold gå mellem benene.
Denne høje variation fører til stor frustration i kampe hvor man ellers er meget lige med sin modstander.
Generelt vil den bedste spiller dog altid vinde i Mario Strikers Battle League. Dette er naturligvis godt for den hårdeste kerne af spillere men vil også betyde at spillet ikke just er velkomment for nye spillere.
Nintendo har altid haft en unik evne til at appellere til to grupper spillere i deres spil. Både til den brede masse i form af meget let tilgængelige mekanismer og mulighed for at have det sjovt med familien og single playerdelen af deres spil.
Men også til de mere hardcore spillere der blev belønnet for at lære at mestre spillenes mekanismer.
Jeg savner dette ved Mario Strikers Battle League Football der i høj grad appellerer til sidstnævnte gruppe men slet ikke til førstnævnte.
Man mærker især denne manglende appel til den mere almene spiller når man ser på spillets tilbudte indhold.
Et par turneringer og mulighed for at spillet mod den kunstige intelligens lokalt eller at spille online mod andre.
Ingen kampagne eller tilknyttet historiedel og turneringer mod den kunstige intelligens er kun sjove første gang grundet deres fokus på en bestemt statistik.
Samtidig er spillet så fokuseret på komplekse mekanismer, at det ikke er en titel der egner sig til at blive spillet når man får venner på besøg, i hvert fald ikke hvis disse ikke har erfaring med spillet i forvejen.
Det er sjovt at spille online hvis man har en lille gruppe dedikerede venner, men uden dette falmer spillets appel hurtigt.
Præsentationen kan jeg ikke sætte en finger på. Spillet er flot og kører flydende. Figurerne er dejligt detaljerede og deres specielle scoringer ser ret flotte ud. I hvert fald første gang. Eftersom hver figur kun har én scoringsanimation bliver de hurtigt repetitive at kigge på.
Hver spiller har sin egen banehalvdel som man selv kan designe lidt på. Udvalget af tilføjelser er dog lidt begrænset og generelt er de kosmetiske muligheder for at skille sig ud ikke imponerende. Slet ikke hvis man sammenligner med en titel som Rocket League, som umiddelbart appellerer lidt til samme niche af spillere.
Rocket League er dog gratis, mens Mario Strikers Battle League Football koster omkring 400kr.
Det er en voldsomt høj pris for det indhold der er at finde her og derfor er det svært for mig at anbefale spillet til andre end en meget lille niche.
Mario Strikers Battle League føles som et spil der er designet til et helt andet publikum end Nintendo normalt går efter. Samtidig mangler det i den grad indhold for at kunne forsvare prisen, og derfor kan jeg heller ikke anbefale spillet i sin nuværende stand.
God Anmeldelse