top of page
  • Stephan Garmark

Nevsky



Fakta

Udgiver: GMT Games Udvikler: Volko Ruhnke

Vi befinder os på grænsen mellem Balkan og Rusland.

Hermann, den første fyrste-biskop i den Livonske orden har fået ordre fra selve Paven om, med bibel og sværd at udvide kirkens magt i det hedenske Baltikum, en ordre han har tænkt sig at udføre ved hjælp af sine allierede; den landsforviste tidligere fyrste af Pskov Yaroslav, i Odenpäh og de to danske prinser Knud og Abel i Reval og Wesenberg i det nordlige Estland.

Med Guds og pavens hjælp, drømmer Hermann om at føre sit korstog hele vejen til Novgorod og om at knuse og afbrænde alt på sin vej. På den anden side af grænsen lugter den nuværende fyrste i Pskov, Gavrilo, krig. Han har set Hermanns oprustning og hørt korsriddernes tale om et Rusland under Vatikanet og han ved at hans bror konspirerer med Biskop Hermann. Oprustningen er en realitet. Han sender bud til de andre herremænd, men den eneste der tror på hans advarsel er Vladislav i Ladoga, men er han for langt væk til at hjælpe Gavrilo i Pskov, før Hermann og hans blodtørstige, hellige krigere har ransaget byen?

Volko Ruhnke er en meget aktiv spildesigner, der har udtænkt den berømte COIN-serie, der udforsker guerillakrigsførelse igennem historien, fra Julius Cæsar mod Gallerne til moderne krigsførelse i Afghanistan.

Nu har han sadlet om og skiftet fokus til middelalderkrig med særligt fokus på det logistiske og planlægningsmæssige med sit nye system Levy and Campaign. Et passende navn til serien. Mere om det følger.

Nevsky er første spil i serien, og her bliver to spillere kastet ud i en to år lang kampagne mellem de katolske Teutonere og de ortodokse Rus, i 1240 til 1242.



I middelalderen blev krig ikke udkæmpet mellem lande, som i dag, men derimod mellem herremænd og deres egne private hære. Dette simuleres i Nevsky ved, at du som spiller, har kontrol over en række forskellige herremænd, som hver især deltager i din kampagne, så længe du husker at fodre deres soldater, og du har råd til at betale den pris de tager for deres tjenester. Du har adgang til hver herremands ressourcer, som for eksempel deres soldater og også til transportvogne og proviant.

Spilbrættet er et kort over det baltiske grænseland, Teutonerne befinder sig på den ene halvdel i Estland og Litauen, og Rus har den anden halvdel centreret omkring Novgorod. Det er nemt og overskueligt at se, hvor hvilke herremænd hører til, da deres individuelle bannere er printet på brættet.

Over selve kortet er der en kalender, der følger de tre sæsoner som spillet arbejder med; sommer, vinter og rasputitsa, en blanding af forår og efterår, hvor vejene er oversvømmede, plørede og ufremkommelige. Kampagnen starter om sommeren og løber så gennem to år. Årstiderne har en betydning, både for hvor mange muligheder du har for at aktivere dine hære, men også for hvordan du fragter din proviant fra sted til sted. Dette står under årstiden på brættet og er ganske overskueligt. Det er nemt om sommeren, hvor du skal bruge vogne, men når vinteren kommer, skal du ombygge dine vogne til slæder. Den fulde kampagne i spillet strækker sig over 16 ture.

På kalenderen placeres også brikker der viser, hvornår du kan kalde nye herremænd til kamp. Flere og flere melder sig under fanerne på de respektive faktioner efterhånden som tiden skrider frem, så selvom du starter med få herremænd, kan du senere mønstre flere. Alexandr selv, navngiveren til spillet og den historiske sejrherre af kampagnen, kommer forholdsvist sent i spillet.

Udover de nye herremænd skal der også placeres tjenestebrikker for de herremænd, der allerede er mønstrede på kalenderen. Herremænd bliver ikke for evigt, så når turen når frem til deres tjenestebrik vil de rejse hjem medmindre man gør noget. Typisk skal man betale dem, for at få dem til at kæmpe en sæson mere.

Som nævnt før hedder spilsystemet ”Levy and Campaign,” og de termer referer til den måde, som spilturene er opbyggede på. Hver tur består af de to faser. Først Levy, der betyder mønstring, og derefter campaign.

I levy fasen trækker begge spillere hver to ”tactics-kort”, og alt efter hvilken tur det er skal man enten spille et event eller en tactic. Events er ting der påvirker hele turen, såsom dårligt vejr, og tactics er kort du kan spille på dine herremænd for at give dem bonusser, dette kunne for eksempel være armbrøster. Derefter beslutter begge spillere hvordan de vil opruste. De beder nye herremænd om hjælp og kan bygge proviant, vogne, skibe eller slæder og rejse deres individuelle hære til kamp. herremand har et antal point, de kan bruge til at gøre disse ting, og mange af tingene kan kun gøres når man er i venligt territorie. Når først man er draget over grænsen gælder andre regler, og man kan ikke længere bare mønstre sine soldater eller bygge både. Når begge spillere har mønstret alle deres herremænd, går turen videre til fase to, som er kampagnedelen, hvor du drager i krig.



I kampagnefasen kan hver spiller tage en række actions. Det første begge spillere gør er at bygge et såkaldt kampagnedeck. Der er tre kort til hver herremand, der viser hans banner og alt efter årstid bygger man et deck af de kort. Man har seks kort om sommeren, fire om vinteren og fem i rasputitsa. Dette kortdeck er nu den måde du vil aktivere dine herremænd i løbet af turen. Teutonerne starter altid kampagnefasen med at vise det øverste kort og handle med den herremand. Hvor mange actions en herremand har, fremgår af hans kort. De kan for eksempel bevæge sig, plyndre, angribe eller forskanse sig. Fordi man ikke ved hvilke herremænd modstanderen aktiverer hvornår, er der en del taktik i denne fase, hvor man skal overveje alle muligheder for angreb og modangreb.

Når man flytter en hær, skal den altid have proviant i slutningen af turen. Det er derfor en større logistisk opgave at producere proviant og flytte det. Soldater kan bevæge sig selv, men provianten skal fragtes på enten vogne, slæder eller både. En transportenhed kan transportere en enhed proviant. Jo større en hær er, jo mere proviant fortærer den og når man er i fjendtligt territorie, kan man ikke bare lave proviant, men må derimod finde det eller stjæle det fra de byer man invaderer.

Hvis en hær ikke kan få proviant, opløses den og drager hjem.

Når to hære tørner sammen på brættet, opstår der kamp mellem dem. Her tager man det dertil indrettede kampkort og sætter sine soldaterbrikker på dem. Brikkerne er intuitivt lavet og nemme at genkende. Der er tale om to slags, små, firkantede brikker i forskellige farver og ”oste”-brikker. De firkantede er fodsoldater og ”oste”-brikkerne er kavaleri, farven fortæller hvilken slags soldat der er tale om. En sølvfarvet ”ost” er for eksempel en deling riddere i pladerustning og en brun, firkantet brik er en gruppe bønder bevæbnet med en leer og høtyve. Det er et fint system og man er aldrig i tvivl om hvad modstanderen har at gøre med. Selve kampsystemet er baseret på en serie af terningerul for at ramme og for at forsvare sig, med varierende værdier alt efter hvilke soldater, der er tale om. Når den ene spiller har mistet alle sine brikker, eller vælger at stikke af, ruller man for hver soldaterbrik, om de overlever slaget. Der er også regler for at forskanse sig, for trebucheer til at vælte murene og for belejringer.

Efter campaignfasen flytter man en turmarkør videre til næste sæson og en ny levyfase begynder.

Vinderen af Nevsky er den spiller der har flest Victory points, når spillet slutter. Victory points opnås ved at invadere, overtage og/eller ransage fjendtlige byer.

Nevsky er et meget komplekst spil på godt og ondt. Der er kræset for detaljerne og indholdet i kassen er i meget høj kvalitet. Det er en skam at selve kassen slet ikke er af samme kvalitet, forsiden er ikke specielt spiselig og det er synd for nogle af spilkomponenterne er meget smukke, særligt brættet er eminent.

Dette er ikke et spil man køber og er i gang med at spille på en time, det kræver en del regellæsning og selvom spillet har adskillige hjælpemidler, såsom regelsheets, virker det hele meget uoverskueligt ved første øjekast. Reglerne er velskrevne, men de er så svære, at det kræver flere gennemlæsninger før man helt forstår hvad spillet egentligt handler om. Dertil er Nevsky-kampagnen, i hvert fald for mig, et noget obskurt stykke historie og det undrer mig, at man har valgt netop denne kampagne som den første i denne type spil. Jeg ville hellere se Løvehjerte mod Saladin end Alexandr mod Hermann, men mon ikke korstogene i Jerusalem kommer i fremtiden.

Hvis man er til komplekse spil med sans for selv de mindste detaljer, er Nevsky et godt bud på mange timers underholdning. har en enorm dybde og man har mulighed for at bruge mange forskellige strategier til at nå sit mål. Der er ikke et soloregelsæt i boksen, men spillet fungerer ganske fint som en soloplevelse.

Nevsky er et sjovt og detaljeret spil om krigsførelse i en tid, hvor man bevæger sig langsomt og kommer langt væk hjemmefra. Det kræver planlægning og snedighed at vinde kampagnen, og fejltagelser man begår i første tur, kan komme til at betyde, at man ikke kan brødføde sine soldater senere og dermed mister terræn. Det er et spændende og levende spil, men det er ikke nemt, hverken at lære eller at spille. Spillet egner sig bedst til erfarne brætspillere, der enten er historisk interesserede, eller elsker at nørde med micromanagement. Jeg vil tro at det kan være meget at gabe over for mindre erfarne brætspillere.

 

Et godt spil som vi anbefaler, også til fuld pris.

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle

Comentarios


bottom of page