Fakta
Udgiver: AEG Udvikler: Molly Johnson, Robert Melvin, Shawn Stankewich
”Det er de simple ting i livet der er de mest ekstraordinære” udtalte den brasilianske lyriker Paulo Coelho.
Et citat der er yderst rammende for det brætspil vi skal tale om i dag: Point Salad.
På overfladen er Point Salad et særdeles simpelt spil, men der gemmer sig en rigtig perle når man begynder at kradse i overfladen.
Rent mekanisk er Point Salad et såkaldt drafting spil. Drafting betyder ganske enkelt at spillerne skiftes til at tage et eller andet fra en fælles pulje.
Spil af denne type findes i et utal af udgaver og med forskellig grad af kompleksitet. Point salad er, som tidligere nævnt, af den meget simple slags.
Lad mig forklare dig alle spillets regler i én paragraf:
Hvert kort består af to sider: En side der afbilleder en grøntsag og på modsatte side et point system. Point systemerne varierer og er typisk noget i stil med: Hav flest tomater få 10 pint, for hvert sæt af en given type grøntsager får du 3 point osv.
Bland hele kortstakken og del den op i tre nogenlunde lige store dele. Fjern x antal kort alt efter hvor mange spillere i er.
Læg de tre bunker på bordet med pointsiden op. Træk derefter tre kort fra hver bunke og læg dem med grøntsagssiden op på bordet.
Herefter skiftes spillernes tur. På en spillers tur skal han gøre følgende: Enten tag 1 pointkort eller tag 2 grøntsager.
Herefter må man vende et allerede taget point kort om på grøntsagssiden, men aldrig den anden vej.
Nu skiftes spillernes tur indtil alle kort er taget hvorefter spillernes pointkort afgør hvor mange point hver især får. Den der har fået flest point er vinderen.
Ovenstående er alle regler der er i spillet. Super enkelt ikke sandt?
Første gang jeg satte mig foran Point Salad tænkte jeg at det var alt for simpelt til at tilbyde nogen form for dybde eller interaktion.
Jeg kunne dog ikke have taget mere fejl.
Hver eneste tur er fyldt med valg.
Hvordan er udvalget lige nu? Skal jeg gå efter at tage to tomater fordi jeg ser et tomatpointkort. Men hvad nu hvis den anden spiller tager tomatkortet
Hvad er der på den anden side af tomatkortet?
Hvad går min modstander efter? Hvordan kan jeg stoppe hende/ham og samtidig forbedrer min egen position?
Dette spil føles altid meget interaktivt fordi du er nødt til at være opmærksom på din modstander og forsøge at bremse dem, men samtidig sørge for at få din egen strategi til at gå op.
Et enkelt fjernet pointkort kan vælte en stærk strategi og tvinge dig til at revurdere og reorganisere.
Hver eneste tur er en neglebider, især modstanderes tur er interessant fordi hans handlinger har så direkte indflydelse på dit resultat.
Ud over den fabelagtige interaktion har Point Salad en anden fordel frem for andre drafting spil. Indlæringskurven!
Et af de mest solgte og populære drafting spil hedder Sushi Go. Et spil hvor man tager og spiller sushi kort.
Den store forskel mellem de to spil, ud over forskellen i pointsystem, er hvordan drafting foregår.
I Sushi Go har hver spiller en hånd af kort hvor man så tager et kort og sender bunken videre til sidemanden, som igen tager et kort og sender videre etc. På papiret også et ret simpelt koncept. Ikke desto mindre har jeg aldrig oplevet en gnidningsløs indlæring af Sushi Go hos nye spillere.
Og netop når vi er i gang med et simpelt spil er det primært nye spillere man vil bruge det til som introduktion til brætspilverdenen.
Men hver gang jeg har forsøgt at introducere Sushi Go, går nye spillere i stå ved måden at drafte på. Ideen med at man har en hånd men så skal give den videre og få en ny, er på en eller anden måde kringlet at forstå første gang.
Typisk forstår de fleste det efter et par ture, men til den tid har de mere erfarne spillere typisk allerede et for stort forspring til at den nye spiller kan indhente det.
Point Salad har været et langt større success. Ideen med at tage kort der ligger fremme på bordet er langt nemmere for nye spillere at forstå og spillet er i gang og glider allerede fra første tur.
En sidste ting er komponentkvaliteten. Kortene har en fin tykkelse og kan tåle at blive brugt. Der er umiddelbart ingen grund til at købe kortlommer før efter en hel del brug.
Sammenholder man alt ovenstående står man tilbage med en helt fænomenal introduktionstitel og et bragende godt familiespil.
Point Salad var en yderst positiv overraskelse for mig og uden tvivl blandt de bedste spil jeg har spillet i år!
Et af årets bedste titler!
Comments