top of page
  • Aili

Tapestry



Fakta

Udgiver: Stonemaier Games Udvikler: Jamey Stegmaier

Tapestry er det engelske ord for ’gobeliner’ man har dekorerede hjem med i mere end 400 år. De mest kendte gobeliner – som vævede tapeter hedder - er dem vi har i hængende i Riddersalen på Christiansborg Slot, som viser Danmarks historien gennem 1000 år og har taget mere end 10 år om at lave. Den kostbare gave til Dronningen er doneret og skabt af danske Bjørn Nørgaard på Dronningens 60 års fødselsdag.



Men vi skal ikke snakke om kongehuset i dag, og ej heller om vævede tæpper. Vi skal i stedet snakke om et spil som væver historiske opfindelser, erobringer og begivenheder ind i vores helt egen civilisation, og deraf navnet Tapestry. Tapestry er et civilisationsspil som handler at hver spiller skal udvikle sin egen civilisation igennem 5 unikke æraer. Hvordan din civilisation vil tage sig ud, og hvilken unik historiefortælling du ender med, er helt op til dig. Den spiller med flest point efter 5. æra vinder spillet. Spillet har en solovariant, og kan spilles med op til 5 spillere, og spilletid er mellem 90-120 minutter.


Opsætning



Stil den store spilleplade på midten af bordet. Spillepladen med de afrundede hjørner har to sider, en for 1-3 spillere, og den anden side for 4-5 spillere. Bland Teknologikortene, placer bunken med billedsiden nedad langs den ene brætside hvor kortets bagside logo er markeret, og vend de tre første kort og placer den hvor mærkerne er. Bland tapestry kortene med billedsiden ned af, og stil bunken hvor bagside logoet er placeret på pladen. Alle miniature landmærker skal sættes på de matchende felter på brættet for landmærker, de overskydende bygningerne skal stilles ved teknologikortene. Den røde og sorte terning skal placeres på militærvejen, og den grønne terning skal placeres ved Videnskabsvejen. I skal nu til sidst placere en startbrik ud fra alle spor på midterpladen i jeres valgte spillerfarve. Det var hovedopsætningen. Så kommer vi til spiller opsætningen. Hver spiller får et tilfældigt hovedstadsområde som kan være alt fra græsområde, til et bjergområde. Afhængig af hvor mange spillere i er, betyder et også hvor i kan og skal starte på midterpladen. Hvis en spiller får skovområdet som startområde, har det tallet 6. det bliver så hvor spilleren starter, sæt to tropper på tallet 6 på midterpladen i spillerens farve.



Hver spiller modtager også en indkomstmåtte som viser jeres ressource udvikling og forbrug og hvilken æra i hver især er i. Sæt bygningerne som matcher hvert ressource-spor på de respektive felter. 5 brune farme, 5 grå huse, 5 gule markeder og 5 arsenaler. I modtager også fire ressourcer fra hvert ressourcespor som i placerer på 0 nederst på jeres indkomstmåtte.



Hvis i er 2-3 spillere, får hver spiller nu 2 civilisationsmåtter, vælg en som i har lyst til at tage udgangspunkt i, og smid den anden væk. Og så er i faktisk klar til at spille!



Tapestry regelsættet fylder ikke mere end 4 sider, og selvom det lyder mangelfuldt i så stort et spil, så er det blot designet og beskrevet så godt at der er ikke brug for mere. Der er også en referenceguide som udspecificerer opgraderingsfelterne på den store spillerplade, inklusive forklaringer til teknologi kortene. Tapestry kortene og Rum brikkerne har ikke fået en udspecificering på guiden, men det er til gengæld heller ikke nødvendigt da kortene og brikkerne forklarer sig selv.



Her er en Rum-brik som siger at når brikken spilles får spilleren 13 point, og et tapestry kort som fortæller at når kortet spilles kan det kopiere ethvert tapestry kort som er spillet i denne æra. Symboler på tapestry kortene og rum- brikkerne er forklaret i regelsættet og figurere også i guiden til teknologikortene, så derfor har det ikke brug for at blive gentaget yderligere da det er de samme symboler man bruger i hele spillet og derfor lærer man symbolerne hen ad vejen.

Mekanikken i spilles betegnes som ressource opbygning, og brik placering. Spillet indeholder mange spil i ét spil og der er masser af ting du kan foretage dig når du spiller Tapestry. Alle spillere starter i den samme æra, hvor mennesket i tidernes morgen, fandt ud af at skabe gnister med sten som skabte ild og varme, altså grundstenen for udviklingen for de civilisationer og storhedstider gennem årene til den verden vi kender i dag.



Spillet starter så i den her primitive tid, hvor du lige har lært at lave ild, og nu ligger verdenen for dine fødder og det er tid til at udvide dit perspektiv og finde ud af hvilken retning du vil gå. Tapestry er ikke designet til at det rent historisk skal følge en korrekt linje som historiebøgerne diktere. Du kan sagtens rejse ud i rummet eller bygge tanks før du har opfundet sømmet. Så vævningen af din historie skal ses som alt er muligt og det behøver ikke at give mening for andre end dig selv. Derudover kan du underholde dig selv i dit hovedstadsområde med et lille sudoku spil, med de flotte ressourcehuse og landemærker du samler i løbet af spillet når du udvikler dig mere og mere. Hver gang du har udfyldt et helt kvadrat modtager du en valgfri ressource, hver gang du har udfyldt en hel linje med bygninger lod/vandret tæller det som point i din indkomsttur. Det minder om sudoku fordi du skal arbejde i firkanter samtidig med dine lod og vandrette linjer, hvor tetris handler om at få brikker udfyldt til en hel række som derefter frigøres fra banen så du har plads til at bygge mere.



Dine teknologikort udvikler du løbende, som giver dig ressourcehuse og landemærker og måske endda point. Dine tapestry kort bruger du når du skifter æra eller hvis du bliver erobret på spillepladen. Tapestry-kortene kommer også i brug i visse udviklingsspor hvor du kan drage nytte af dine kort på flere måder. Når du spiller Tapestry, er der ikke to spil som er ens, og jo mere du lærer spillet at kende jo mere strategisk og voldsomt bliver det i udviklingen.



Der findes leder kort som er utrolig nemme at gå til, og jo mere man spiller Tapestry kan man måske ønske at søge dybere ind i strategier som spillet lægger op til. Jeg havde i et spil trukket lederkortet Nomaderne. Kortet fortæller at nomadernes styrke er at ikke fokusere på din hovedstad, men i stedet på hvor meget land du opdager og besætter med bygninger. Hvis du så oveni dyrker din militærvej så er nomadekortet et rigtig stærkt lederkort hvis man forstår sig på at arbejde indenfor erobringer og militærstrategier. Du får ressourcer når du sætter en bygning på et landområde du enten har med en startbrik eller ved siden af et land du ejer. De point man får ved landbrikker og bygninger som nomade, kan være en rigtig stærk strategi sammen med militærets muligheder for erobringer, at din modstandere ikke har en jordisk chance. Men som nybegynder kan man måske ikke helt forstå hvad nomade lederkortet gør, så man er måske mere tilbøjelig til alligevel arbejde indenfor sin lille hovedstad fordi det er nemmere at forstå at du skal udfylde en firkant eller en linje, og på den måde vil dit lederkort ikke blive udnyttet og det kan måske koste dig sejren.


SÃ¥dan spilles det



Den store spilleplade indeholder 4 retninger og landområder i midten. Du kan udvikle dig selv og din civilisations retning indenfor militær, videnskab, teknologi eller som opdagelsesrejsende. Som alt andet i livet, koster det ressourcer at blive den bedste, og din retning kan gå i alle veje eller du kan fokusere på en enkelt. Hver gang det er din tur har du to muligheder. Hvis du er løbet tør for ressourcer så skal du skifte æra. Måden det foregår på er, at du kigger på de tapestry kort du har på hånden og vælger hvilket et af dem skal være gældende hele næste runde. Altså hvilken æra din civilisation skal gå ind i. Der er to variationer af tapestry kort. Den ene giver dig en her og nu gode som f.eks. 10 point og så kan det kort ikke mere. Eller, et kort kan f.eks. sige indtil du skifter æra igen, så hver gang din modstander opgradere sig på militærvejen, så gør du også. Der er mange muligheder, og nogle gange jokker man i spinaten, andre gange kan et kort ændre fuldstændig føringen i spillet. Dit valgte kort lægger du ned på den æra du er kommet til, og inkassere dernæst ressourcer og point ud fra hvor langt du er kommet i de forskellige grene. Hvis du har ressourcer tilgængeligt, så skal du gøre dig stærkere indenfor spillets 4 retninger som tidligere nævnt. Du skal betale omkostningerne for din retning og dernæst træffe det valg som du har besluttet. Og sådan fortsætter du, indtil du så skal igennem næste æra som nævnt før. Tapestry er ikke et selskabsspil men ej heller et ego spil hvor man er helt låst i sin egen civilisation uden kommunikation med sine medspillere. Jeg er et snakkehoved og har talt højt når jeg har skulle træffe beslutninger og gjort mine valg, og det var jeg ikke ene om. Jeg har siddet under et spil hvor jeg overvejede hvorvidt jeg skulle respektere mit udgangspunkt som simple komikere som rejser fredeligt rundt, eller om mine komikere burde gå i fuld krigsmode, sad min medspiller og tvang mig ind i et ægteskab med fjenden, men jeg tabte spillet fordi jeg mistede fokus i min sudoku. Alt dette giver altså en vis snak henover spillepladen og jeg er vild med det. Du interagerer via spillet når du erobrer landområder hos din modstander, eller du benytter dig af Tapestry kort hvor du evt. hægter dig på som en igle på deres udvikling indenfor et af de 4 spor eller endda på deres teknologi kort. Man kan også aftale på forhånd at man ønsker at samarbejde om hvor langt man hver især kan komme i historielinjen og på pointscoren at man i stedet hjælper hinanden til at blive den mest vanvittige civilisation der nogensinde har eksisteret, i stedet for at saboterer hinandens udvikling. I Tapestry kan du opleve at du har truffet så dårlige valg i dit spil du er færdig før alle andre, og du skal dernæst kigge på de får spillet deres spil færdigt. Min oplevelse er at jeg er så betaget af hvor interessante andres strategier tager sig ud, og hvordan deres historie bedrer sig, at jeg bliver bare underholdt af det - og jeg føler ikke på nogen måde jeg keder mig af den grund. Når du når 5. Æra benyttes denne æra til at samle alle dine point for din udvikling, og spilleren med flest point vinder.


Vurdering



Jeg har levet mig helt ind i Tapestry, og jeg er ikke færdig. Det spil kan bare en pokkers masse og jeg er helt bidt af det. Jeg er helt nede på græsengen hvor jeg fornemmer hvilke retninger jeg kan gå hen. jeg lever mig ind i min civilisation og vælger mine æraer med omhu for min historie så vidt jeg kan. Jeg forsøger at forstå det store billede som opdagelsesrejsende, hele verdenen er min. Hvis jeg vil, og jeg kan nå det. Spillepladen er enkel. Regelsættet er enkelt. Men spillet rummer så meget kvalitet og historie og muligheder med ekstravagante komponenter som indgyder status og udvikling på en måde jeg aldrig har prøvet før. Kortene er af høj kvalitet og husene er så detaljeret og flotte. Strategi udviklingerne har flere højder end hvad man kan se med det blotte øje. Brikkerne til rummet og som opdagelsesrejsende er også gennemtænkt og lækre at se på. Tapestry er et af de bedste spil jeg nogensinde har spillet, hvis ikke det allerbedste. Spillet har mange spil i et, og tematikken i vævningens historiske kludremutter fortællinger er for mig en geni streg fra Jamey Stegmaier. Det giver virkelig mening for mig, og det tiltaler mig helt vildt.

 

Et af årets bedste brætspil indtil videre!

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle
bottom of page