top of page
  • Stephan Garmark

Armoured Core 6: Fires of Rubicon



Fakta

Udgiver: Bandai Namco

Udvikler: From Software Platform testet på: Xbox Series X Tilgængelige platforme: PS5, PC

I en fjern fremtid styres menneskeheden af megakorporationer, der kæmper mod hinanden om magt, kapital og kontrol.

Coral, et mineral der både kan bruges som brændstof til motorer og våben og til at lagre og flytte information. Det blev opdaget på Rubicon 3 og med den opdagelse, forventede menneskeheden at indtræde i en ny æra på grund af stoffets egenskaber. I stedet endte det i katastrofe, da stoffet antændtes og brændte, ikke alene alt liv på Rubicon 3, men også de nærliggende planeter væk. Denne kataklysme blev døbt The fires of Ibis.

Nu, næsten halvtreds år senere er der igen blevet observeret Coral på Rubicon 3, og korporationer, uafhængige lejesoldater og skyggekarteller, strømmer til Rubicon 3 for at sikre sig deres del af mineralet, men alt er ikke hvad det ser ud til at være.



Du er lejesoldaten C-4 621, et kybernetisk augmenteret menneske der kan kontrollere Armored Cores, tonstunge kæmperobotter der længe har været menneskets foretrukne våben til masseødelæggelse.

I ly af natten forsøger du at infiltrere Rubicon 3, men bliver skudt ned af planetens forsvarsmekanismer og lander, langt fra dit mål og på den måde starter spillet, i bedste FromSoftware-stil, med dig, halvdød i en grøft, klar til at påtage dig de udfordringer der venter. Dit første objektiv er at finde en gyldig kode, fra en falden Armored Core, så du kan udgive dig for at være den, bygge et navn og et rygte for dig selv og tage missioner der enten vil gøre dig rig og berømt, eller efterlade dig død og glemt, i en kiste af skrot. Efter at have ledt gennem dynger af ødelagte Armored Cores finder du endelig en passende kode. Du er Raven.


Armored Core 6: The fires of Rubicon, er et tredjepersons, missionbaseret actionspil, med et stort fokus på kamp. Din første mission er en slags tutorial og denne slutter med en boss, der så vidt jeg kan se har fået 50% af købere på Steam, til at kvitte spillet. Derfor kommer der her en mindre spoiler, så du ikke sidder fast der når du skal i gang; brug dit sværd i denne kamp!

Godt, så er det til en side.


Efter du har besejret den første boss kommer du tilbage til din hangar, som er din main hub i spillet og får adgang til et program der hedder ALLMIND, som er en form for server for lejesoldater på Rubicon 3.

Det er her du kan købe og sælge våben og dele til din Armored Core og udstyre den, som du har lyst til. Din AC består af hoved, krop, arme, ben, fire våben og tre indre dele, din booster, FCS (fire control system) og din power source, eller batteri om du vil. Alle dele har en række af forskellige specs og stats og der kan nørdes totalt igennem for at min/maxe din AC. Det er et lidt tungt system, med rigtigt mange tal, som f.eks hvilken range et våben er bedst på, eller hvor god din indbyggede scanner er med en given hjelm, eller hvor hurtigt du kan booste opad med din booster, men efter lidt tid i de forskellige menuer giver det god mening og hvis ikke, er det ikke så vigtigt, fordi hver eneste AC del har en kort tekst der fortæller hvad netop den del er god til. Du behøver altså ikke være en ørn til alle tallene, du skal nok finde ud af det alligevel. Systemet er meget intuitivt alle dele er bygget af forskellige firmaer og hvis du bygger hele din AC med dele fra samme firma, så har du allerede en fremragende AC. Styrken ved systemet er at du kan fintune det, som du har lyst til. Måske vil du gerne fokusere på nærkamp og have en backupplan med et par skulderlasere med lang rækkevidde, ingen problemer. Måske vil du være en medium range tank (ja, der findes larvefødder i stedet for ben), ingen problem. Måske vil du være en long range og meget smidig og hurtig AC, som kan undvige så let som ingenting, gør det! Uanset hvilken type AC du kan forestille dig, kan du lave den i Armored Core 6: Fires of Rubicon og der findes næsten ikke noget bedre end at udtænke en plan og eksekvere den til perfektion med din AC i en af de mange missioner.



Det bedste af det hele er, at dine køb aldrig er spildt fordi du kan til enhver tid sælge en del du har købt for nøjagtig den samme pris, så på denne måde kan du prøve noget, og hvis det så slet ikke spiller, kan du bare sælge det igen. Hvorfor er alt ikke så nemt?

Du kan også male din AC som du har lyst til, der er et hav af muligheder for forskellig udsmykning og du kan sågar selv tegne biller til at pynte din AC. Du kan også gemme dine designs og du kan oven i købet dele dem med andre spillere, som så kan se hvad du har fundet på. Mulighederne er simpelthen uendelige og jeg har aldrig set så gennemført et customizationsystem før i noget spil. Her er det kun din fantasi, der sætter grænser.

I hangaren kan du også spille forskellige træningsmissioner, der let og elegant fortæller dig hvordan du skal bruge de forskellige dele og våben til din AC. Hvordan du target locker flere fjender med missiler og hvordan tripodben og larvefødder virker, den slags. Det bedste ved disse træningsmissioner er, at du bliver belønnet med AC dele og våben for at klare træningen.


I hangaren er der er også en arena, hvor du i et virtuelt rum kan slås mod andre AC-er på en intern rangliste som ALLMIND har. Spillet starter med at have en håndfuld AC-er du kan spille mod, men efterhånden som historien skrider fremad og du stiger i graderne, kommer flere og flere til. Belønningen for at vinde over disse robotter er både noget kosmetik, men også nogle særlige points du kan bruge på at købe ekstra evner til din AC, såsom ekstra rustning, bedre skade på de mange forskellige våbentyper og mange andre ting. Disse point kan også refunderes, så der er ikke noget tabt ved at eksperimentere og finde lige præcis de opgraderinger der passer dig bedst.

Senere i spillet åbner en ny menu, der hedder THE NEST, som er spillets PvP-del, den vender jeg tilbage til.

Sidst er det også i din hangar, at du vælger missioner.


Hoveddelen af Armored Core 6: Fires of Rubicon er kamp. Du får i hvert kapitel en række af missioner af de forskellige faktioner og efter en kort briefing ser vi din AC blive rullet ud og sat ind i den zone hvor slaget skal stå. Ofte hyre faktionerne dig til at sabotere, eller dræbe bygninger eller personel fra andre faktioner og det er ret skægt at arbejde for BALAM i en mission, myrde en mindre hær af Arquebus soldater og maskiner, blot for at blive hyret af Arquebus i næste mission for at slå igen mod BALAM. Missionerne er liniære og bortset fra nogle få missioner senere i spillet, der informerer dig om at du enten skal tage denne mission og låse denne, eller omvendt, skal du igennem dem alle sammen. Spiltiden på missionerne varierer også voldsomt, nogle tager ikke andet end 30 sekunder, mens andre kan tage en time. Fælles for dem alle er, at de er fantastiske og super varierede. Der er alt fra search and destroy style missioner, til assassinationer, til eskorte (og ja, i dette spil er eskortemissionen faktisk sjov), til tower defence, til boss fights og meget, meget mere. Der er nærmest ingen repetition i missionerne og det er hundrede procent her Armored Cores focus ligger.

Kampsystemet er hurtigt og nådesløst. AC’er er hurtige mechs og man skal holde tungen lige i munden for at følge med til de hæsblæsende kampe.



Banerne i Armored Core 6, er vertikale og level designet er i top. Der er mange forskellige måder at angribe en mission på. Du kan flyve, med hovedet først ind i kanonerne, eller du kan flankere dem. Flere steder er der alternative ruter gennem banerne hvor du for eksempel kan komme højere op, så du kan eksekvere et overraskelsesangreb på de intetanende fjender. Det kan betale sig at se sig om i banerne, fordi der er fra kapitel 2 og fremefter kasser med unikke AC-dele som er meget nemme at gå glip af, der er også forskellige tekstfiler du kan downloade fra faldne AC-er rundt omkring i banerne, som giver en god baggrundsviden og lægger til den overordnede historie.

Sidst men absolut ikke mindst, har Armored Core 6’s missioner de bossfights som Fromsoftware er berømte for. De er svære, rigtigt svære men de føles aldrig unfair. Hvis du løber hovedet mod muren og ikke kan vinde over en given boss, må du tilbage i tænkeboksen. Måske er det dine våben der er problemet. Måske er du for langsom. Måske mangler du armor points, (dette spils hit points) uanset hvad det er, kan det løses, ganske ligesom alle andre Fromsoftwarespil. Jeg spillede for eksempel i en time mod en boss, som internettet har døbt ”Mech Melania” og nåede frem til den konklusion at den mech var uovervindelig, men så ændrede jeg mine våben og vandt kampen på under et minut. Der er altid en løsning på alle de problemer som spillet præsenterer og den eneste måde at finde den løsning på, er at prøve sig frem. Bosserne er ret variererede med nogle virkeligt mindeværdige imellem. Der er også en del Armored Cores og en sjov detalje er, at når du har kæmpet mod dem, kan du loade deres specifikationer, hvis du har alle delene til deres AC’er. Så hvis en særlig Armored Core virker specielt sjov, kan du bruge dens build.


Historien er fortalt gennem lydklip og enkelte animerede scener. Det meste af historien udspiller sig i samtaler mellem de forskellige karakterer, som du møder i løbet af spillet, hvor de fortæller dig et eller andet på en lydfil, i bedste Metal Gear Solid-stil. Til at begynde med er det kun dig og din mystiske ejer Walter, der optræder i historien, men efterhånden som missionerne skrider fremad kommer flere og flere NPC’er til. Historien udfolder sig langsomt, men da den først kom i gang, var jeg investeret i den til den bitre ende. De mange karakterer du møder på din rejse, er alle sammen godt skrevet og man ender med oprigtigt at bekymre sig om flere af dem. Spillet har tre forskellige slutninger og hver slutning kræver en gennemspilning, så for at se hele spillet skal man gennemføre det på new game+ og new game++.

New Game++ afviger også meget fra den første kampagne, med flere nye missioner og nye våben og så, selvfølgelig den rigtige slutning.



Grafikken er, som man forventer af Fromsoftware, med enorme, vertikale landskaber og utallige maskiner som ingen aner hvad gør. Det er flot, rigtigt flot, men det er også meget tomt, eller øde og gråt. Rubicon er en død planet og det ses. Det er tydeligt at Fromsoftware har valgt at prioritere performance frem for skønhed, men det gør ikke grafikken dårlig, den er bare ikke så imponerende som andre AAA titler.


Efter at have besejret en særligt svær boss i spillet, låser man op for THE NEST, som er spillets PvP mode.

Der er mulighed for at lave sit eget spil og invitere sine venner, eller at koble på enten 3 mod 3 eller 1 mod 1 spil mod fremmede. Det er lynhurtigt og det er sjovt at se hvad folk har fundet på at udstyre deres AC-er med. Jeg synes personligt at denne PvP-del er væsentligt bedre end i andre spil fra Fromsoftware, måske fordi der ikke er invincibility frames i spillet og det får det til at føles hurtigere og langt mere strømlinet. Jeg kan også godt lide at du skal overvinde en del af spillet, før du får adgang til PvP, det gør at alle der kommer ind i lobbyen har en grundforståelse for spillet og ved hvad det handler om. I teorien i hvert fald, jeg er personligt blevet n00bstompet i samtlige matches jeg har spillet.


Armored Core 6: Fires of Rubicon er et suverænt spil. Det er en oplevelse som du ikke må snyde dig selv for. Hvis du er til mech combat, så er det lige dig, hvis du er til FromSoftwares øvrige spil, så vil du elske det her, også selvom det på ingen måde er et Soulslike og hvis du bare leder efter et spil hvor alt er sjovt, så led ikke længere. Alt i dette spil er godt, fra customization, til kampsystemet, til historien, til grafikken. Det er befriende at se et AAA spil, der ikke er en film med lidt gameplay, men rent faktisk har valgt at fokusere al sin energi på det vigtigste i et spil, nemlig at det skal være sjovt at spille. Fromsoftware og Bandai Namco beviser med Armored Core 6: Fires of Rubicon, at den gode, gamle opskrift med isolerede missioner, progression gennem baner, en historie fortalt gennem lydklip og bragende, fantastisk gameplay aldrig bliver gammel. Dette spil har mine varmeste anbefalinger og det er helt sikkert i konkurrence til at blive game of the year.

 

En klar kandidat til Årets Spil!

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle
bottom of page