top of page
  • Mikael Bisp

Shake That City



Fakta

Udgiver: AEG Udvikler: Mads Fløe, Kåre Torndahl Kjær

Der findes efterhånden et utal af spil hvor du skal lege byplanlægger, det er en genre som er blevet mere populær henover de sidste år, som digital underholdning på PC & konsol men også i brætspillets forunderlige verden. AEG er klar med endnu et bud på et brætspil i denne genre, Kickstarter-spillet Shake That City er snart klar til at blive sendt ud til spillere over hele verden, vi har her på Popaco modtaget en tidlig anmelderkopi af spillet. Bortset fra en trykfejl (som er blevet rettet i den færdige udgave) skulle vores udgave være identisk med det færdige spil, så vi vil selvfølgelig give vores læsere en anmeldelse af Shake That City lige her.



En af mine største glæder ved brætspil er at åbne æsken første gang, jeg elsker at samle brætspil, alt fra at trykke pap-brikker ud af ark til at pille plastik af kort giver mig en mærkelig følelse af glæde. Shake That City skuffede ihvertfald ikke her, der var nemlig masser af brikker som skulle trykkes ud af ark og bedst af alt, så skal man selv samle den smarte æske som indeholder byggebrikkerne. Det var en fornøjelse for mig at samle spillet og sætte det op første gang, jeg ved godt det ikke er noget som er lige sjovt for alle spillere, men er man typen som mig, der godt kan lide at samle sine brætspil, så er Shake That City en god investering allerede der. Det er simpelt at samle, men der er en fed følelse af tilfredshed, når man har samlet den lille kasse man skal ryste, tester den første gang og ser at brikkerne placerer sig perfekt på sit bord. Jeg må ærlig indrømme at jeg ikke havde særlig stor tillid til, at den lille papkasse fungerede som spillet lovede, det så en smule billigt og skrøbeligt ud da det lå i spilæsken, men efter mere end en uges brug af spillet, kan jeg kun sige at det hele fungerer perfekt stadigvæk, selvom kassen kun er lavet af pap og elastikker, så måske ikke alt behøver være lavet af adamantium, Clint Eastwoods kæbe og Chuck Norris skægvægst; Altså utilgængelige materialer.


Man kan spille Shake That City med 2-4 spillere og et spil tager ca. 30-45 min. Der er en anbefalet aldersgrænse på minimum 10 år. Jeg har spillet med 2 og 3 spillere, vi har desværre ikke formået at samle hele familien til et 4 mands spil, men jeg tror faktisk ikke det gør den store forskel, da selve spillet ikke ændrer sig ved at der er flere spillere, jo der er en ting som ændrer sig, spillet tager lidt længere at få afsluttet, men det vender jeg tilbage til senere i den her anmeldelse. Spillernes primære mål i spillet er at bygge en lille by, som scorer flest mulige point, ved at sørge for at infrastrukturen er praktisk indenfor bygrænsen. Ved spillets start får hver spiller en spilplade, der vælges en startspiller som trækker nogle bonusbrikker der placeres i kanten af spilpladen, disse placeres tilfældigt rundt om pladen. Resten af spillerne placerer sine bonusbrikker på nøjagtig samme måde, det er meget vigtigt at hver spiller har samme opsætning på sin spilplade, selv retningen af spilpladen er vigtig, så selv om man sidder på hver sin side af et bord, så er det vigtigt at man ikke laver en spejlvendt udgave af startspillerens plade, man skal placere den i samme retning også.


Når pladerne er placeret er man klar til at gå igang med spillet. Spillet foregår over 15 omgange, hvor hver spiller placerer brikker på sin egen spilplade. Startspilleren tager den smarte ”ryste byen kasse”, ryster den og trykker på knappen i midten, herefter løftes kassen og der er nu dannet en firkant bestående af 9 små farvede klodser. Spilleren, som rystede kassen, vælger nu en af de farver som er i denne firkant, og placerer spilbrikkerne af samme farve på sin plade, i nøjagtig samme form som de er i firkanten. Man må ikke ændre på formen, heller ikke vende den eller undlade at bruge en af brikkerne og når dette er gjort, så kan de andre spillere vælge en anden farve end den som startspilleren valgte og placere dem på deres plade. Dette gør man i 15 runder hvor man i de 3 sidste runder kan vælge samme farve som start-spilleren, når alle runder er slut tælles der point, og spilleren med flest point vinder.


De farvede brikker symboliserer forskellige bygningstyper. Der er 5 forskellige farver, røde er huse, blå er butikker, sorte er fabrikker, grønne er parker og de grå er vejene. Hver type byggebrik scorer point når de placeres på en bestemt måde på spilpladen. Huse scorer point for hver brik der ligger på pladen, man får ikke flere points når man placerer dem i blokke og de giver ikke points hvis de er ved siden af en fabrik. Butikker scorer points efter hvor de placeret på pladen, de scorer flere point jo tættere de er på midten af pladen, men scorer kun point hvis der er en vej forbundet til butikken, og denne vej skal være forbundet til kanten af spilpladen. En fabrik scorer point hvis den er forbundet til en anden fabrik eller en vej, dobbelt point hvis der både er vej og farbik forbundet. En park giver point hvis den er forbundet til en fabrik og/eller et hus, dobbelt point hvis den er forbundet til begge. Veje giver kun point hvis de er forbundet til kanten af spilpladen.


Dette er dog ikke den eneste måde man kan få point på. Bonusbrikkerne, som man placerede ved starten af spillet, giver nemlig også point, hvis man klarer at udføre de krav som er på brikkerne. Der kan f.eks. være skrevet at man skal have 4 huse på denne række på spilpladen. Dette tilfører spillet en smule taktik og strategi, da man kan score en del vigtige ekstra point ved at placere sine brikker således at man får bonuspoint.


Spillet er forholdsvis hurtigt overstået, de første spil med nye spillere kan dog godt tage lidt tid, da man skal forklare de forskellige bygninger og hvordan de scorer point hver gang, der vil altid være nogle spillere som har lidt svært ved at forstå hvorfor brikkerne scorer points på den måde. Men ved at forklare dem at de faktisk bygger en by, så er det lidt nemmere at forstå, det giver mening hvis man tænker på hvordan man selv gerne vil bo. Ingen gider have sit hus lige ved siden af en osende/larmende fabrik, en butik sælger mest når den er placeret i midtbyen, der skal veje til for at folk kan komme til dine butikker, folk vil hellere bo i et hus som er på sin egen grund end at de vil bo i boligblokke osv. Tænker man logisk på den måde, så er det nemmere at placere sine brikker så de giver den højeste point udbytte.

Men selv om spillet er hurtigt overstået, så er der desværre en ting som tager lidt for lang tid. Point udregningen i slutningen af spillet er en lang affære, det er en langsommelig proces som dræber en smule af spilglæden. Jeg bruger op mod 5 minutter hver gang jeg skal regne spillernes point ud, jeg har simpelthen ikke ”knækket koden” når det kommer til hurtig point udregning. Der ligger nogle score-kort i æsken, og jeg må bruge dem hver eneste gang jeg skal regne point ud.



Der er flere måder at spille Shake That City på, man kan vende spilpladen om og bygge på en strand istedet (hvor de forskellige bygninger scorer points på en lidt anden måde), eller man kan tilføje nogle specielle hazard-brikker som skal fjernes før man kan bygge. Man kan endda vælge at spille Shake That City hvor man ser bort fra de point som bygge-brikkerne giver, og kun regner point ud fra bonusbrikkerne, på den måde kan meget yngre spillere få glæde af spillet. Der er også en single spiller mode, så man kan fornøje sig selvom man ikke kan samle alle vennerne eller familien til et spil Shake That City.


Selv om Shake that City er et strategi spil, så er der faktisk mere et held-baseret spil, man kan være så strategisk som man vil, så længe man ikke kan ”ryste” de rette bygninger ud af kassen, så kan man ikke bygge byen startegisk smart. Dette gør at spillet er det perfekte, hurtige familie spil, men ikke er tiltænkt de spillere, som elsker strategi/planlægning som man kan gå i dybden med i mange timer. Det fedeste ved spillet er faktisk kassen, som man ryster og trykker på. Det er en fed tilfredstillende følelse når man løfter kassen og klodserne ligger i den perfekte firkant (næsten) hver gang, specielt når man tænker på det bare er en lille kasse, man har samlet af pap og elastikker. Jeg savner dog et par ting ved den her udgave af spillet. Brikkerne opbevares i små gennemsigtige poser, det er ikke særlig ideelt, da det tager lidt tid at putte brikkerne i poserne efter et spil, jeg vil meget hellere have nogle kasser som de kan placeres i. Jeg ved ikke om dette ændres ved den endelige udgave af spillet, men det vil ihvertfald hjælpe en del på sorteringen i spilæsken, da spilæsken lige nu er et mindre rod af poser og spilplader.



Vi har efterhånden spillet en del Shake That City i vores hjem, vi har været godt underholdt og har haft nogle sjove spil. Vi ender dog altid med at kun spille et (højst to spil) på en gang, mest fordi børnene mister tålmodigheden når det kommer til point udregningsdelen. Det er lidt en skam, da det betyder at Shake That City nok ikke bliver valgt så ofte når vi vælger spil til vores spil aftener.

Men dette skal dog ikke forhindre mig i at give Shake That City en varm anbefaling med på vejen. Spillet er en sjov variant af planlægings-spillene, der er nok dybde i spillet til at flere typer spillere kan få glæde af Shake That City, samtidig med at det har en fin længde til at man gøre spillet til en fast del af sine spilaftener.

 

Planlægning, bygning og sjov - En varm anbefaling for Shake That City herfra.

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle
bottom of page