top of page
  • Forfatters billedeAnders Isaksen

World of Warcraft: Dragonflight



Fakta

Udgiver: Activision Blizzard Udvikler: Blizzard Platform testet på: PC

Kode stillet til rådighed af: Activision Blizzard

I 2004 stiftede jeg første gang bekendtskab med World of Warcraft. Jeg var dengang en ung knøs på 19 somre og blev introduceret til spillet af et par kolleger.

Hver dag lyttede jeg til deres beretninger fra Azeroth, og blev mere og mere fascineret.

Det skal siges at jeg ikke før havde spillet et MMO. Min gaming havde været fordelt over andre genrer så som strategi og japanske rollespil.

Som dagene gik, blev jeg i stigende grad nysgerrig og måtte simpelthen selv prøve denne anderledes og, for mig, helt nye oplevelse.

Begge mine kolleger var en del af en international guild (klan).

Som sagt havde mit gamingliv indtil da, på nær enkelte LAN events ved venner, udelukkende været solo orienteret.



Ikke alene skulle jeg nu online og spille med andre, men tilmed folk fra andre lande.

Jeg var fænget fra første øjeblik. Spillet inviterede i den grad til udforskning, og blandet med det store sociale element mistede jeg mere eller mindre lysten til alle andre spil. I løbet af de år hvor WoW, næsten, var det eneste jeg spillede, nåede jeg at prøve stort set alt hvad spillet havde at tilbyde. Bortset lige fra PVP, så fik jeg prøvet alt fra hardcore raiding til at være guildmaster for et større raiding guild.

Mit første større afbræk fra spillet kom i 2010 med udvidelsen Cataclysm. En stor del af de folk jeg havde lært at kende gennem tiden, var stoppet og jeg selv var ved at være udbrændt.


Jeg vendte kort tilbage i 2012 da Mist of Pandaria udkom men det holdt mig ikke for alvor fænget. Ganske vidst var der et overflødighedshorn af ting at give sig til, også som solo spiller, men det var også den helt store begyndelse på ting du var ”tvunget” til at gøre hver dag for ikke at falde bagud. Det passede ikke ind i min hverdag og historien i MoP sagde mig intet.

2014 kom så Warlords of Draenor og Garrison-systemet. Et svar på den lange bøn fra mange WOW-spillere om at have deres eget lille hus. I virkeligheden var systemet blot endnu en tjekliste af daglige aktiviteter. Det blandet sammen med at det Blizzard næsten ikke sendte noget nyt indhold i løbet af Draenors levetid, gjorde at den udvidelse heller ikke for alvor fik mig tilbage.

Vi skulle frem til 2016 før jeg virkelig blev glad for World of Warcraft igen. Dette skete i Legion som bragte en mængde sjove ting, så som en forbedret questing oplevelse og de nye Artifakt våben og dertilhørende historier var en fantastisk tilføjelse, som desværre kun var en ting i Legion. I Battle for Azeroth blev disse droppet til fordel for et andet nyt system som skulle være en midlertidig type evner og styrker spilleren skulle opdyrke.



Battle for Azeroth var sjovt I dungeons, men ud over det var der ikke meget at komme efter, medmindre du var raider. Et gennemgående tema for slutspillet siden, ja faktisk siden Cataclysm.

Dette blev bestemt ikke bedre i Shadowlands som ikke alene havde masser af tvangsommelige gøremål du var nødt til dagligt at bruge timevis på for blot at følge med, men samtidig kom der også en masse interne problemer frem hos Blizzard.

Min og mange andres lyst til World of Warcraft døde fuldstændigt.

Der var en decideret masseflugt fra spillet, og jeg og mange andre fandt et nyt hjem i Final Fantasy XIV.

Det var derfor også med en kæmpe skepsis, jeg kastede mig over Dragonflight efter at vi modtog en kode fra Blizzard.


En glimrende måde at vække min interesse i en fantasy verden er ved at påbegynde hele misæren med en krig mellem drager. Og det er præcis hvad Dragonflight drejer sig om.

Jeg valgte at begynde min rejse til the Dragon Isles ved at afprøve den nye heroic klasse og race Drachthyr Evoker.

Uden at ville afsløre for meget så er det i bund og grund krigen mellem drageracerne der er hele omdrejningspunktet og selv om der bliver tilføjet meget ny historie og nye detaljer, så møder vi mange gamle kendinge helt tilbage fra begyndelsen af World of Warcraft.

Det er et skønt mix af nostalgi og nye tilføjelse ved denne historie og netop denne cocktail skulle vise sig at være gennemgående for hele min oplevelse af Dragonflight.

Et ret nyt element er at historien ikke handler om Alliance mod Horde. Ja bevares, vi har flere gange set de to faktioner gå sammen mod en fælles større fjende, men alligevel har der altid været en klar opdeling, og i bedste fald våbenhvile.

Sidste gang vi havde begge faktioner på vej til et hidtil uopdaget område var i Mist of Pandaria. Her handlede det dog mere om hver faktions forsøg på at kolonisere og bekrige hinanden i det nye område.

Men det er anderledes nu. Denne gang er det ikke soldater, du skal ud at hverve, men i stedet arkæologer og videnskabsfolk fra de forskellige racer. Og nu skal de arbejde sammen, på tværs af faktion og race. En kærkommen forandring og meget mere logisk i forhold til den retning historien har taget, og hvor tit de to grupper efterhånden har skullet arbejde sammen.

Den evige krig føles ganske enkelt træt og gammeldags og det er skønt at kunne komme lidt væk fra dette.

Det skal også nævnes at det tidligere i år blev muligt for spillere på hver side at gå sammen om dungeons og raids.

Endelig føles historien ikke som en gang patriotisk fantasy bavl, men i stedet som et nyt og frisk pust til Warcraft verdenen.



Denne tematik om udforskning og læring gengives også i gameplay.

Netop gameplay og tilgang til spillerens brug af sin tid er hvor Dragonflight for alvor føles forfriskende og nyt og på samme tid nostalgisk. Lad mig forklare hvad jeg mener mens vi gennemgår de nye tilføjelser og oplevelsen generelt i Dragonflight.


Hvis vi begynder med den almene tilgang til gameplay. Mange ting som reputation med faktioner, renown med faktioner med mere er stadig at finde i spillet. Men i modsætning til før, hvor disse var et basalt krav for at kunne gøre din figur stærkere og være med, så er det nu langt mere ting der giver rent kosmetiske ting. Du er ikke tvunget til at gøre en bestemt aktivitet for at kunne have det sjovt.

I stedet kan du gøre tingene i dit tempo.

Hvor du før skulle køre endeløse dungeons og raids for overhovedet at få noget nyt gear til din karakter så er det nu blevet værdifuldt at være crafter.

Crafting systemet har fået en gevaldig makeover og har nu for alvor kød på sig.

Nu kan du udvikle dine evner og tilføje specielt gear til din figur som gør dem stærkere til lige netop den profession de arbejder med.

Desuden er der ting i verdenen som du kun kan tilgå hvis du har en given profession. For eksempel er der huler der er blokeret af store sten. Disse huler kan kun åbnes af minearbejderne.

En anden tilføjelse til crafting er de såkaldte work orders. Det er et vindue der minder lidt om auktionshuset. Her skal du vælge en ting du gerne vil have lavet og selv bidrage med nogle materialer, desuden kan man så skrive en lille note og tilføje et beløb hvor meget man vil betale for at få det lavet.

Nu kan en crafter der har den nødvendige profession så se denne ordre og lave den for dig, og svare på din note hvis de har lyst.

Dette betyder også at du ikke er tvunget ind i en bestemt profession, men du kan nu være præcis hvad du vil og i stedet for at være tvunget af dine egne valg, så skal du nu interagere med dine medspillere for at få tingene du ellers ikke kunne få.

På samme tid har man formået at gøre crafting interessant og øget samarbejdet mellem spillerne, uden dog at tvinge folk i en bestemt retning.



Denne frihed gør sig også gældende i hvordan du tilgår leveling. Du kan vælge at følge historien og dermed gå fra region til region mens du leveler fra 60 – 70, eller hvis du er mere glad for et bestemt område, kan du tage alle sidemissioner der. Det kan også være du slet ikke har lyst til at tage quests, jamen så kan du også bare flyve rundt og åbne kister, besejre fjender og finde forskellige små ting og events rundt om i verdenen.

Alt sammen på din nye drage.

Du får nemlig en drage at ride på. Og på denne kan du flyve fra meget tidligt i udvidelsen. I modsætning til tidligere udvidelser er du i tvunget på at traske områderne igennem til fods i en evighed før du får lov til at flyve, næh her kan du bruge din drage til at flyve.

I modsætning til almindelige flyvemounts kræver denne dog at du er opmærksom på dens energi og gør brug af forskellige skills til at flyve mest effektivt. Dragen er hurtig og du har mulighed for at lære nye evner og tilmed ændre farve og udseende.

Jagten efter mounts har altid været en stor del af World of Warcraft, men igen har man taget en kendt og elsket feature, og fornyet og forbedret den.


Der er dog næppe nogen feature der mere personificerer blandingen af nostalgi og fornyelse end det nye talent system.

I tidernes morgen var talents en måde at personliggøre din spillestil i nogen grad alt efter hvilke passive og aktive talenter du valgte at specialisere dig i.

Dette blev dog senere afløst af en yderst simplificeret udgave hvor du havde et par rækker med tre talenter at vælge mellem i hver. Tilmed var der ofte kun en korrekt måde at vælge disse på hvis din klasse ikke skulle være hæmmet i ydeevne.

I Dragonflight er man gået tilbage til den gamle filosofi med et væld af talenter i forgrenede træer, hvor man virkelig kan personliggøre sin spillestil.

Vil du gøre en smule mere skade mod en figur eller vil du have mere skade mod flere, vil du måske have en ny evne, der kan hjælpe din gruppe med at klare en specifik situation i dungeons? Valget er dit, og du kan nu være en hjælp til din gruppe på mange forskellige måder, i stedet for at det blot handler om hvem der gør mest skade.

De forskellige dungeons er nu også fulde af sjove passager, som de forskellige evner kan hjælpe med at klare, og dermed er der rig mulighed for at dig og dine venner kan bruge talenterne som I har lyst til.

Vil du blot finde en opsætning online og bruge hvad andre har fundet frem til uden selv at skulle bruge tid på det så er der også mulighed for dette. Du kan simpelthen kopiere andres opsætning med en enkelt knap. Igen er det spillerens eget valg.



Jeg begyndte denne anmeldelsen med at tale lidt om den nye race/klasse. Du kan vælge at være i drageform eller i en mere menneskelignende form uden for kampene. I kampene er du i drageform. Denne nye klasse kan enten specialisere sig i angreb eller helende magi.

Det der er interessant, er at denne race egentlig er et eksperiment dannet ud fra de forskellige drageaspekter. Dette går igen i dine evner. Dette er især interessant i healer-udgaven hvor du kan bruge evner fra de grønne drager, som er mere klassiske healer spells, men du kan også bruge evner fra bronzedragerne som manipulerer tiden og med disse kan du manipulere livsenergi og andet hos dine medspillere. Samtidig er klassen sat sådan sammen at blander man evner fra de forskellige aspekter gør de det andre evner stærkere. Oveni alt dette kommer en mulighed for at flyve hen over kampene med forskellige flyve og mobilitetsevner.

Alt dette samler sig i en klasse og race der føles meget unik og giver kampsystemet et helt nyt look, men grundet den tematiske baggrund er der stadig en følelse af et behageligt gammelt bekendtskab.



Mit eneste ankepunkt i spillet er at der stadig ikke for alvor er sat mekanismer i spillet til at bekæmpe dårlig opførsel. Jeg savner de personlige og meget konsekvente moderatorer fra Final Fantasy XIV, hvor mobning og dårlig opførsel overfor andre bliver straffet hårdt og effektivt. Samtidig kunne man overveje et system, hvor man blev belønnet for at opføre sig ordentligt og være hjælpsom overfor sine medspillere. Et MMO er allerbedst når det sociale aspekt trives og dette kræver en aktiv indsats fra udviklerne at fostre.

Indtil da er mit bedste råd til at få en god social oplevelse, at finde en guild der deler de værdinormer du har.


At sige jeg var skeptisk inden jeg begyndte min rejse med Dragonflight ville være en grov underdrivelse, men denne skepsis er blevet gjort gevaldigt til skamme.

Jeg er meget begejstret for Dragonflight og har ikke nydt World of Warcraft så meget i rigtig mange år.

På mange måder har det faktisk aldrig været bedre, hvilket er en vidunderlig overraskelse.

Blizzards udviklere har tydeligvis taget deres spilleres feedback til sig og denne udvidelse oser af en vilje til at forbedre sig og en kærlighed til produktet som jeg ikke har set siden spillet udkom.

Jeg elsker World of Warcraft igen!

 
Fire lamaer

World of Warcraft har næsten aldrig været bedre!

0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle
bottom of page